Tuesday, December 14, 2010

Betik Telinga Gajah

Sekali pandang.. dua kali pandang pun masih lagi dok nampak daun yg lebaq ni adalah daun pokok hutan liar.. Sesekali macam daun yg digunakan utk balut 'tempe' je..
Entah baka dari mana pun tak pasti.. Lagu ni punya besaq daun pokok ni.. Lebar dan berlainan corak dari kebiasaan pokok ni..

Kata kawan .. kalau ambik sehelai pucuk dah boleh penuh pinggan..hee .. buat ulam lah tu..
Tanya tuan rumah..  apa punya nama pokok betik ni..  daun lebar semacam je.. lain dari yg lain2..
Jawapan lagu selalu lah..hee . Orang bagi..then biji tu main campak saja kat situ.. nama? jenih baka?   0-0.. Ada sesapa yg tau nama/baka bolehlah berkongsi ye..
So ..? oleh kerana nama masih kabur.. dengan ini teman secara resminya memberikan nama 'Betik Telinga Gajah'.. pasai daun lebar seperti telinga gajah.
Yang ni masak/matang lagu selalulah dan rasanya pun biasa2 jugak..

Berjumpa lagi pada N3 seterusnya ttg dimana boleh didapati betik2 ini.
Semuanya adalah F.O.C. utk yg nak tau & berminat jelah..
InsyaAllah

20 comments:

kak Erna said...

aduhai..betik lagi..bila la nak dapat makan ni..betik rqaja dan betik telinga gajah..

Lana~Bulu said...

kes betik pelik dah habih...hee

Lana~Bulu said...
This comment has been removed by the author.
cemomoi said...

sedap kalu buat sambal betik tu

Lana~Bulu said...

sambal betik cemomoi..??
hee..sambal ke ulam?
sorry lah ye..
La 'arif..

siti murni said...

pokok betik pun dah lama tak jumpa...

Lana~Bulu said...

sebok bebenor tu siti murni..sampai lama tak lihat pokok betik kan...tapi buah betik ada pulak tu..hee

mohdandmeriam said...

salam Lan..makcik suka buat ulam daun betuk muda tu..orang kata pahit,tapi bagi makcik sedap sanagt..tambah2 pucuknya yg besar2 tu..

Lana~Bulu said...

Yg pahit itu ubat kan makcik...
tapi teman kureng sikit..hee
kalau periya tu ok..suka lah pulak..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

kalau di kampung gua suka ulam betik dengan tempoyak

Lana~Bulu said...

BS..teman kureng gomar pucuk betik nih..
tapi buahnya memang tak pernah tolak..hee

luahfikiran said...

SALAM,
SELALU BELI BETIK KAT PASAR TANI. TAK PASTI JENIS APA !

Lana~Bulu said...

teman selalu makan tapi tau yg buah tu adalah betik..nama? jenis?..hhmm
fail..hee

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

selamat tahun baru

Nida said...

Salam Pak Lan...

Nasib baik diriku dah besaq.. kalau masih kanak-kanak sure dah buat kipas main kahwin-kahwin daun betik telinga gajah tu..hehe

DDrfauziah said...

Salam singgah ukhwah dari Kak G.

Selamat Tahun Baru 2011 & Tahun Hijrah 1432.

Sambil itu Kak G cuba menepati Misi di Maya:
- Ikhlas bersilaturrahim sesama insan bloggers.

Kak G tertanya juga: Lan ke mana?

Aida Ali said...

= elephant's ear papaya

~~zAnAfAhMi~~ said...

betik mmg senang nak hidup, campak je kat mana2 dia hidup. mungkin benih tu terkawin dgn buah lain kot?

anakmuaallaf said...

Awat yang besaq sangat tu..terlebih baja kuttt...

Lovely Bella said...

bella x pndai tanam menanam ni.. :)

Member2 Yang Dihormati..

luahan. .

u r invited

Kembalilah lagi, Ramadhan !



Frenz Media