Monday, November 29, 2010

Kenangan berdarah...

Orang ramai..tua muda berkumpul ditempat yg dikhaskan..
Kanak2lah yg paling suka dan memeriahkan suasana..
Langkah pertama mesti rebahkan binatang ternakan..tarik kakinya , mesti tumbang..

Setelah kaki tangan dan kepala serta badan diikat..pegang..pijak..agar tak terlepas..hmm
Sentuhan mata pisau/parang memulakan sembelihan.. daun digunakan utk elakan darah dari terpercik pada sukarelawan..

Selesai sudah peringkat pertama sembelihan kurban..Alhamdulillah

Kerja melapah kulit dari dagingnya..

Siap..daging diasingkan dari paha yg bergantungan..

Kaum ibu membantu meramaikan majlis..cepat selesai..
Hati2 tangan tu..jgn jadi seperti kes Nabi Yusuf dulu pulak...terhiris  tanpa disedari kerana wajah yg kacak..
Senang dan cepat..tak yah dok kapak2 lagi tulang tu..pakai machine je.. tak lenguh bahu lagi..
Moga ibadah kurban dan kerja maufakat di terima Allah sebagai amalan yg menambah ketaqwaan!

11 comments:

Fakhrur Razi berkata said...

woahhh mmg live punya sembelih ni..
err slmt hari raya
masih smpt lagi ke nk ucapkan?

ummu said...

assalamualaikum saudara
semoga Allah menrima malan ibdah qurban ini kan.
kata ayah, menyembelih haiwan ini kena da caranya terutama lembu.
saya pun tak pasti bagaimana sebab saya susah nak ikut lihat ayah mertua menyembelih lembu.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

seriau pulak tengok darah tu..

Nida said...

Salam Pak Lan..

Tengok pic saya berani ler, kalau tengok real mahu berhari2 terkenangkan muka lembu tu...

cemomoi said...

"la napa la dibuka baju lembu tu depan ramei tu, malu dia" - kawan dengo bebudok kabo sesama dia

Alimaz-Kembara Terasing said...

takut tengok org sembelih lembu....

Zura said...

ingatkan tragedi 13 mei..hehe..xsanggup tue nk tgk..tp itulah pengorbanan kan..pengorbanan mengorbankan harta dunia..

mohdandmeriam said...

salam Lan..heheh..tenguk tajuk bimbang juga nak tenguk..rupanya acara korban..

Atikah said...

Salam,

hehehe... ingatkan trajedi apa lah tadi.. ropenya korban..

saya tk boleh tgk binatang kena sembelih... kesian..

ikan emas said...

heran terdapat cara penyembelihan korban dilakukan sehingga nampak menyiksakan binatang korban..itu sebab kita seringkali terkial-kial bila ada persepsi yg mempertikaikan konsep korban kita..

sesaorang berkata sebenarnya mudah sahaja menyembelih ni tak payah la sampai nak berikat, berkayu berlubang bagai..bla bla bla .byk lagi yg dileterinya...sampai dia bercadang nk buat kursus penyembelihan

Lana~Bulu said...

Ada yg kurang jelas ttg tujuan lubang dikorek berdekatan dgn leher lembu tu.tak de lah darah tu nanti meleleh merata..
selain mahu darah tu masuk kelubang tu...kedudukan leher lembu tu akan memudahkan pergerakan pisau atau parang semasa sembelihan...

Member2 Yang Dihormati..

luahan. .

u r invited

Kembalilah lagi, Ramadhan !



Frenz Media