Wednesday, December 01, 2010

Pokok Pak Ngah

Jalan-jalan dok lihat (belek2)..dalam banyak2 pokok yg dipamerkan.. teman ternampak satu pokok yg ditulis Lavender.. Hee
Tak tau pulak yg pokok ni namanya.. lavender
Bunganya kecil dan berwarna purple dan daunnya hijau pekat.. macam daun plastik lak gayanya..
Cantik tak pokok ni..? daunnya..bunganya.?.. Apakah namanya kat kampung kita ?
Pokok ni pulak daunnya cantik berwarna merah tapi sayang takdak any papan tanda kat situ..

Dok belek2.. rasanya daun muda berwarna merah dan bila setengah matang bertukar hijau gamaknya.. bunganya kecik saja dihujung /pucuk tu kan..
Perbezaan Pendapat adalah Rahmat!

15 comments:

kakcik said...

Jujurnya, kakcik memang meminati haruman lavender! :)

ainnoraini said...

salam..
saye suke Lavender tu..cantik warna purple..

kat rmh cume ade yg bunga lavender plastik jer...

al-lavendari said...

Cantik tak pokok ni..? daunnya..bunganya.?.. Apakah namanya kat kampung kita ?

saya volunteer nak jawab.

1. memang cantik. semuanya cantik. dan namanya pun cantik. awak baru tahu ke ?

2. nama glemernya kat kampung saya di kalangan rakan2 rapat dan anak buah ialah pak ngah.

ibuintan said...

salam,

bunga penyeri laman....

saya juga peminat bunga terutama orkid

Alimaz-Kembara Terasing said...

cantik....

Marina Monroe said...

Pokok daun merah tuh, ada auntie beli dua pasu,
Cantik tapi daun dia, ulat terbang putih2 tuh suka hinggap dan bersarang
emm..akhir nya mati.

cemomoi said...

ni pameran kat serdang tu ke hualahai bila nk g sana nih..

Melor said...

salam perkenalan ya nama ku melor. nice blog

Iris said...

Selamat petang LB,

Wangi tak bunga Lavender ni?

mohdandmeriam said...

salam Lan..semua bunga2 yg dilaman lan tu cantik2..makcik pun suka lavender tu..tapi tak pernah tanam hanya tanam yg plastik je..

secangkir madu merah said...

harumnya bau lavender itu...bukan saja wangi malah rupanya juga cantik....

siti murni said...

Lavender memang cantik..:)
bunga daun merah tu kalau tak silap poinsettia, pokok hiasan, biasanya digunakan during christmas.

Nida said...

patutlah Pak Ngah tu hensem, sebab pokok lavender pun hensem rupanya..hahahaha (takde kaitan langsung)...

Tak sangka Pak Lan pun minat berbunga-bunga juga ye..

DrSinga said...

yang merah tu ..'poinsettia'
femes taim2 Krismas ni..
cantik kan??!!
daun ada merah dan hijau..

Fakhrur Razi berkata said...

yg ni bukan dkt maha kan?
hahaha

Member2 Yang Dihormati..

luahan. .

u r invited

Kembalilah lagi, Ramadhan !



Frenz Media