Wednesday, October 13, 2010

Bengkang ubi & kasih ibu..

Diwaktu usia awal persekolahan .. teman selalu disuruh menjaga api bila ibu masak bengkang ubi..
Biasanya bengkang ni dimasak dalam periok ..dan diletakkan api yg sederhana besarnya.. disebelah atas periok diletakkan bara api yg dinyalakan dari sabut kelapa..
Sambil dok main pun boleh tolong tengok2kan .. bila dan hampir masak baunya memang harum.. dan biasanya ibu akan cucuk bengkang tersebut samada dgn bilah buluh kecil atau sudu.. hee hee biasanya ibu tak kan benarkan kami (para junior) 'test'.. nanti tak masak dalam lah..tak masak atas lah.. ada jelah alasanya ..hhmm
Pada Ramadhan yg baru berlalu .. semasa berbuka di masjid berdekatan teman ternampak 'bengkang ubi'.. seperti yg dimaksudkan..
Perut lapar..  hati terkenang kisah lama.. warna yg kekuningan keemasan memang sedap mata memandang.. Terasa manis ..lemak.. masin nya walaupun belum berbuka.. hee dugaann..
p/s- La ni ada lagi ka yg dok pi perasap lagu tu..? Ini nak kena tanya kakG, kakcik dan kakak2 serta makcik2 yg lain laa kan.. hee
Perbezaan Pendapat adalah Rahmat!

27 comments:

ikan emas said...

Ada...banyak..

kat gerai kak milah !
40 sen sepotong

kakcik said...

Sekarang ni dah moden.. tapi masak cara lama tu juga yang sedapnya lebih terasa.

Ada acuan yang berlubang kat tengah tu - dimasak atas dapur gas je... :)

Alimaz-Kembara Terasing said...

teringat bengkang ubi yang tok saya buat...

Lina said...

kuih2 lama klu masak cara tradisional lg sedap rasa dan baunya

LiNda said...

Saya pandai buat !

Bengkang Pandan
Bengkang Ubi
Bengkang Labu
Bengkang Gula Melaka

Bersungguh2 saya belajar buat sbb nak ngurat en asben . sibbaik dia nak kawen dgn saya ..hehe

Lana~Bulu said...

Ikan Emas..gerai kak milah tu kat mana..?

mohdandmeriam said...

salam lan..bengkang ubi ni sangat sedap kalau dibakar cara lama..wanginya semacam je..
sekarang ni rasanya dah tak ada yg dibakar macam tu..semuanya moden dan cepat.

Lana~Bulu said...

ha ah..kakcik..
kalau nak masak kat umah kaedah lama tentu 'bersarang'lah rumah kan3..

Lana~Bulu said...

Alimaz..ayaq tangan orang lama memang hebat kan..

Lana~Bulu said...

Lina..pandai buat bengkang ni dak?.. :)

anyss said...

Salam,
makan bengkang pandai lah...
Masa raya ari tu, ada hidang bengkang ubi yang sedap...kira cukuplah lemak manis dan rentungnya tu...fuhhhhhh! tetiba je rasa nyesal tak makan banyak2 ari tuh hu hu hu

anyss said...

Salam,
makan bengkang pandai lah...
Masa raya ari tu, ada hidang bengkang ubi yang sedap...kira cukuplah lemak manis dan rentungnya tu...fuhhhhhh! tetiba je rasa nyesal tak makan banyak2 ari tuh hu hu hu

ana said...

masak cara lama la sedap...harum je bau die!

cemomoi said...

memang sedap kalu pekena time hujannn dengan ayaq kopi o

DDrfauziah said...

Aslmkm Lan.
:) Kak G pun pandai buat cara tradisional tu. Betui ... cuma tak mau saja la.
Kecik2 dulu Kak G selalu tengok Tok buat. Mak Kak G dah moden sikit - masak pakai oven yg macam periuk besaq tu.
La ni orang nak cepat & senang Lan! Lebur masuk dalam loyang, boh dalam oven ... lepaih 45 minit dah masak! Sedap jugak! :)

Lana~Bulu said...

Linda..la ni dok ngorat lagi dak..hee
i mean buat kueh tu laa..special utk hubby..

Lana~Bulu said...

M&M..la ni memang semua orang nak cepat belaka..hee
termasuklah kita pun..:)

Lana~Bulu said...

Anyss..samalah kita pun..pandai makan dan pandai komplen..haa

Lana~Bulu said...

benar ana..
bau dari asap sabut tak sama dgn bau dari asap dan panas gas tu kan..

Lana~Bulu said...

fuuhh..cemomoi..
siap dgn imiginasi lagi tuh..haa
kalau dok tepi bendang..bawah pokok..angin sepoi2 bahasa..aaahhh..bahagianya..

Lana~Bulu said...

kakG..nanti nak kena ajaq menantu laa..kan
nanti depa tak waris bakat pandai memasak tu..hilang lak ..kan kakG..

DDrfauziah said...

Aslmkm Lan.
Nak jawap Lan sini la! :)
Lan, masak mana pakai bakat ... Kak G pun betui2 masak lepaih kawin. Nak buktikan memang gampang! Hehe.
Tapi betui la. Dari kecik Kak G selalu jawap kat Mak, 'Mau tak mau saja' yg buat Mak ligan dengan apa yg ada kat tangan dia!
Doakan saja semoga Kak G dapat menantu mithali! :)

Lana~Bulu said...

Wa salamu'alaikum wbt kakG..
InsyaAllah suatu hari nanti kakG akan dapat menantu yg edonnong dgn mak mertuanya..boleh kedapoq dan berkebun sama2...Dan teman dok bayangkan yg rumah kakG akan kembali penuh dgn cucu2... :)
Biaq tok dan tokwan depa terduduk tengok gelagat cucu2...haa

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Salam Kenal..

saya tak pernah buat pun sebab kat rumah ni semua tak suka kuih tu. Sendiri nak kena beli aje...

Lana~Bulu said...

azrina...
kekadang tu kalau nak makannya tu sikit..beli adalah lebih ekonomik..kan :)

Nur Asma' said...

makan memang suka tapi cek tak pandai masak..hee

Lana~Bulu said...

nanti nur asma' kena belajau dgn ummi okay..

Member2 Yang Dihormati..

luahan. .

u r invited

Kembalilah lagi, Ramadhan !



Frenz Media