Tuesday, July 06, 2010

Bestnya dia ~ dapat 70

Seketika dulu .. bila mahkamah manjatuhkan hukuman beberapa rotan terhadap pesalah..
Ramai yg seolah-olah baru tersedar dari tidoq..
dan mengigau.. meracau..
terpekik terlolong seperti hukuman yg dijatuhkan tu tersangat zalim..
lastly.. lagu mana hasilnya..?
puaslah buat yg memekik.. dan dapatlah hasil yg dicitakan..
Kini.. kes terbaharu lelaki hampir 40an dijatuhkan hukuman 70 tahun serta sebatan..
Tak de sapa2 ke.. atau tak dak NGO mana2 ke nak pi buat sebarang bantahan..?
Nasib baik sesudah makan.. baru terjumpa tajuk ni..
kalau tidak tentunya menghilangkan selera makan tengahari teman..
BAHANA yg sewaktu dgnya adalah banyak tapi ..
pasai apa tak meninggalkan kesan kpd rakyat yg bergelar bapa..?
yg berstatus tokwan @ abang @ pak penakan..?
yg menaungi mereka yg lemah dan masih kanya'q..
yg memerlukan bantuan dan didikan..!
SEPATUTNYA..apabila disabitkan kesalahan.. BUNUH saja (hukum rejam)!!!
Atas apa alasan kita nak biarkan manusia begini hidup???
Sedangkan Yg Mencipta kita pun sudah menetapkan HUKUM sedemikian???
Siapa nak tanggung makan pakai dia (dan mereka yg sewaktu dgnnya) kat dalam sana tuh?
Kalau sehari dua tu kira oklah..ini 70 tahun..!
Sekiranya dikira jumlah perbelanjaan sehingga tarikh tersebut..
Bertapa boleh membiayai benda2 lain yg memberikan manfaat utk awam.
p/s-duit cukai kita (sedar @ tidak) bukan utk ini. tapi takleh nak buat apa2..
Perbezaan Pendapat adalah Rahmat!

18 comments:

cemomoi said...

diskriminasi gender selain tak takut hukuman Allah

Ain said...

saya pun setuju kalau dihukum jer rejam sampai mati....

Zura said...

ye x ye jgak kan...ibarat kite menanggung org xgune je..

Hanz_Azdi said...

Depa kata undang-2 Islam berkaitan hukuman atau denda sebatan dengan rotan sebagai zalim (uncivilised). Tapi Islam untuk jaga semua kita termasuk yg bukan-Islam juga. Kita tak buat untuk orang kita sahaja. Sebatan pun tak ikut saranan syariah, macam buat syarat ada saja. Macam tu bila pun tak selesai atau terkawal gejala sosial dlm masyarakat.

kalau tak buat, masyarakat kita jadi huru-hara & hukuman tak mungkin setimpal dgn kesalahannya. Rogol kena 70 tahun? Buat apa tahan lama-2? Baik masukkan ke kem ISA untuk 'mencegah' kemudharatan kepada keselamatan awam & negara, kan? Kalau denda duit lagi tak menginsafkan. Mungkin sikit menyusahkan saja kpd yg miskin. Yang kaya? Gelak sakan le & buat lagi & lagi & lagi.

azieazah said...

Undang-undang dunia ni kadang2 memang pelik.

LanaBulu said...

Ain..setuju tu tanda beriman..
dok simpan buat apa kan..lagu ni

LanaBulu said...

cemomoi..bila kome kata hukum Allah..
teman risau..sbb teman pun masih banyak dosa nih..
astagfirullah..

LanaBulu said...

Begitulah Zura...
melaksanakan hukuman rejam dapat menghidarkan kelakuan yg sewaktu dgnnya dimasa hadapan..
simpan pun buat menhabihkan boreh je..

mytrajet74 said...

LanaBulu...mcmmana dpt nama ni ek? Sori tanya jer...anyway hukuman 70thn biasanya mmg x kan sampai had tu pun...ada diskaun lg nnti...nth2 dlm 10 thn jer dh ble lepas...ikut kelakuan baik...tp aku rasa hukuman ni mesti berjalan serentak...betul tak? bukannya bersambung...aku setuju kalo org mcm ni direjam jer sampai mati! Aku pun tgh geram nih...

LanaBulu said...

trajet..
malu bertanya sesat jalan..atau lambat sampai..
lana bulu tu adalah tempat asal teman iaitu kg lana bulu kat kedah sana nun..
tak dak apa2 kaitan dgn apa2 bulu lain yg seumpamanya..
hee..
salam perkenalan.

siti murni ishak said...

ye, hukum rejam sampai mati. supaya betul2 menjadi iktibar...

DDrfauziah said...

Aslmkm Lan.
Hmmm tukar wajah blog lagi no.
Tanya sama Hud2! :)
UMNO parti Melayu, ye ke?
PAS parti Islam, pun tak boleh laksana jugak!
Pasai apa?
Pasai guna Perlembagaan Persekutuan acuan Malaya berciri British.
Siapa British? - Hampir semuanya bukan Islam!
SOALAN CEPU EMAS: Kenapa tidak diubahpinda supaya senada Wahyu Allah SWT?
Jangan tanya BN & semua anggotanya - tanya UMNO?
Lepas tu tanya rakyat, khususnya orang Islam - kenapa pilih UMNO?

LanaBulu said...

kak G..
Seorang warga mas bercakap pada teman..
Dulu..undang tubuh umno ada tertera perkataan Islam..
tapi kini..dizaman che det..perkataan Islam tu telah hilang..(atau dihilangkan?)..
maksudnya melayu bukan Islam pun bolehsertai umno...
dan kini..bumi putera sabah/melayu..? boleh sertai umno ..?
Islam bukanlah agenda utama umno..
ianya hanyalah sekadar meredakan arus yg ditempuh..
Penjajah tak kan tinggalkan sesuatu negara yg dijajak selagi mereka tidak meninggalkan anak didik yg sewaktu dgn mereka...
bahkan lebih licik dari mereka dalam menangani masalah dalaman negara sendiri..
tipu muslihat dimainkan dgn indah sekali...
seolah2 mereka lah pejuang sebenar...
p/s-sepandai-pandai tupai melompat..serendang2 nya pokok akhirnya akan sampai ketitik nokhtah nya jugak...
rakyat semakin bijak (walaupun masih ada yg teruja / tertipu) menilai..dari lakonan mereka selama ini..

secangkir madu merah said...

buat habeh boreh yo...

Nida said...

balasan dunia dah lepas... balasan akhirat menanti pula..

LanaBulu said...

mmg betoi SMM..
menghabihkan boreh je..

Nida..kat SANA tu tak penghujung nya...kalau nikmat legaaaa..
namun kalau sebaliknya..wal'iyazubillah..

DDrfauziah said...

Aslmkm Lan.
Kita sambung sikit cerita no! :)
UMNO Baru sekarang ni mmg UMNO Che Det la Lan ... mmg tak dak agenda bangsa & tak dak agenda agama yg nyata.
Depa dlm UMNO dok ghiuh kata nanti PR angkat Cina jadi TPM ... tp macam orang kata la: Kita kalau tunjuk kat orang, 1 jari saja ... 4 lagi tunjuk balik kat diri sendiri!
Lagu tu la cerita dia.
Sekarang di Sabah UMNO dah besaq kepala ... yg UMNO Semenanjung duk nak gesel bahu dgn depa ... & di sana, ada yg dinamakan Bumiputera tu 100% Cina!!!

LanaBulu said...

Banyak perkara yg telah mereka gadaikan..
demi tembolok sendiri dan kroni..
mereka bertambah selamat dan gairah bila akta OSA dilaksanakan..
semua urusan boleh disorok..
Hasilnya..bahana..balanya akan dijumpai setelah 20~30 tahun akan datang...
lihatlah seperti apa yg terjadi pada Pulau Batu Putih...
banyak lagi sekiranya nak dilondehkan,..
namun mereka bijak menggunakan media menggemburkan tayangan yg indah2 belaka..

Member2 Yang Dihormati..

luahan. .

u r invited

Kembalilah lagi, Ramadhan !



Frenz Media