Friday, March 12, 2010

Brutal !~!


Oleh Wan Faizal Ismayatim
2010/03/12PETALING JAYA: Seorang eksekutif wanita dibelasah sekumpulan enam pelajar perempuan Tingkatan Lima sebuah sekolah menengah di sini, di depan anaknya dan puluhan pelajar lain, kelmarin. Ibu berusia 33 tahun itu dikatakan diserang di luar kawasan sekolah berkenaan, kira-kira jam 1.15 tengah hari, selepas memarahi seorang daripada pelajar terbabit yang mengganggu serta mengejek anak perempuannya yang juga pelajar Tingkatan Lima sekolah itu.
p/s - Amacam???

Perbezaan Pendapat bukanlah Per p e c a h a n !

19 comments:

al-lavendari said...

tindakan ibu itu memang patut di puji, tapi saya rasa tindakan beliau itu tidak bijak.. dan dia telah pun merasa bahana ketidak bijakkan dia itu.

Che' Pit said...

budak skrg bukan mcm dulu..
berani depa lain mcm la ni..
mmg benar eksekutif tu nak pertahan anak dia, cuma kena pikirkan cara yg sesuai..

budak2 tu pun satu hal.. mana pergi tatasusila, adab n nilai murni yg diterap sejak kecil?

mohdandmeriam said...

salam LB. thanks singgah rumah mak cik.masyaallah budak2 sekarang tak ada perasaan malu langsung n hormat orang yg lebih tua dari mereka. salah siapa agaknya weh..diharap pihak sekolah mengambil tindakan sewajarnya agar menjadi teladan kepada yg lain.

ch@ said...

huh! menakutkan, bdk² skrg dah tak takut ngn mak bapak.

cemomoi said...

ganas betullll apa nak jadik dengan bebudak pompuan kita nih

shaniza said...

Salam..
Takut lihat kecelaruan tingkah laku pelajar masa kini. Dah hilang adab sopan dan hormat pd org lain. Lebih menyedihkan lagi agama turut diketepikan, contohnya hari ni... di sek saya ada ceramah maulidul Rasul SAW. Ustaz bertugas minta pelajar berselawat bersama2nya tp pelajar hanya mempersenda atau mendiamkan diri... amat malang generasi kita. Iman dah tak ada di dada...nauzubillah. Semoga anak2 kita terhindar dr sikap begini...

ninie's corner said...

Perangai bdk2 skrg ni, amat menakutkan......dah hilang rasa hormat.....

Nida said...

salam..

tak heran ler kalau zaman sekarang cikgu2 di sekolah lebih takut pada murid, mana taknya murid lebih garang dari guru...

Hanz_Azdi said...

Aku ingat negara kita perlu benarkan ibu bapa memiliki lesen senjata api & senang membelinya. Maka setelah 'got a license to kill' bolehlah selesaikan masalah seperti eksekutif wanita tu dengan mudah sekali. Kemungkinan besar dia tak akan diapa-apakan, malahan kemungkinan besar sorang 2 pelajar rakan anaknya akan cedera parah ditembak atau mati...wohaa!

hehehe...frankly, executive tu patut bawak balik ke rumah si anaknya berangsur dr situ tanpa byk cakap...selesai.

TUKANG KATA said...

dua-dua tak bijak..HAIH..

secangkir madu merah said...

memang budak2 la ni brutal satu macam... kita kena deal dgn diowrang ni guna psychology..jgn main hentam kromo..klu tidak itulah akibatnya...kena belasah..agaknya apa lah yg emak budak tu cakap kan sampai buat bebudak tu ngamok sakan...

greenhall said...

erk.. ko kenal x budakbudak bengap tu?

aku rasa macam nak rogol dorang la..

LanaBulu said...

sahabat teman semua...
terima kasih semuanya..

Rasanya kita kena selidiki dulu anak kita tu..
Pasai apa dikeji..di-ejek dan sebagainya..
Kalau tak ada angin masakan pokok kan bergoyang..nak cari berok atau monyet pun rasanya..payah lah sikit laa ni..
Selidik dgn ilmiah..sbb bebudak zaman sekarang ni ..pandai menjadi spt sesumpah..depan kita lain dan belakang kita lain..
Perpatah org kampung teman berbunyi: kerana pulut santan binasa...tapi nasib baik nasi belum menjadi bubur..
Masih belum terlambat utk si ibu dan murid2 terbabit menyelesaikan secara musyawarah..
p/s- kalau tak leh juga sbb masing2 sombong dan bongkak barulah istiharkan 'berperang'...heee
amacam? setuju?
..... kat mahkamah laahh..
...!!! ego manusia mmg hebat...hhmmm..!!!

siti murni ishak said...

keganasan melampau! Sekurang2 nya hormat pada yg lebih tua..! itu la dia budak2 zaman sekarang....

DDrfauziah said...

Aslmkm.
Maaf la, ni baru Kak G dpt menjengah ... kalut!
Cerita ni kena dinilai dgn bijaksana ... ternyata perbuatan ganas bbudak itu adalah reaksi kpd tindakan ibu itu yg telah memarahi salah seorang drp mereka ... tp ibu itu pulak marah akibat dr perbuatan bbudak tu yg mengejek anaknya ... rumusannya: semua bersebab ... tp satu pelajaran: yg remeh2 tu biarkan je, over-react boleh bawa padah!

LanaBulu said...

Siti Murni dan kak G,

Hebat budak2 laa ni..
Kita pun nak kena hikmah juga ..
Terlajak perahu boleh diundur..
Terlajak kata kena minta maaf lah..tapi kalau adalah kemaafan tu..kan..kalau tak jadi lagu tu lah..

p/s- melatah biar bertempat..Muhasabah diri adalah terbaik.."kenapa jadi lagu ni kat aku?"

Ain said...

risaunya dengan perkembangan anak2 zaman sekarang nie....

dua tiga puluh tahun akan datang entah apa la jadi agaknya....

berani atau tidak, kita sebagai ibubapa tetap kena harunginya...

moga anak2 kita lebih beradab, berdisiplin dan tau menghormati orang yang lebih tua...

zue said...

salah siapa...ibu bapa, guru atau masyarakat.
tindakan harus di ambil dgn segera agar anak2 ni x pergi jauh lagi.

LanaBulu said...

Ain dan Zue...
sampai satu masa nanti para2 pakcik dan makcik kena tunduk tertip dan berkata..maaf..uncle nak tumpang lalu kat depan..." anak2 muda belia..amacam? possible?

Member2 Yang Dihormati..

luahan. .

u r invited

Kembalilah lagi, Ramadhan !



Frenz Media