Monday, January 04, 2010

Bubuq Asyura hite..

Last sekali merasa adalah semasa kat kampus dulu.. masa tu kami buat bubur asyura Utara/Kedah..Kelantan dan Johor..
Masa tu masing2 sebok dgn masakan masing2.. Yg tahu kami (Kedah dan Johor) telah siap masak dan boleh dimakan tapi Kelantan masih belum siap..
Bila dah siap rupanya Asyura Kelantan paling sedap (citarasa teman laa) dan paling cepat habis .. then baru Kedah.. lastly baru Johor..
Awal tahun yg baru lalu (2/1/2010).. kami berkerjasama mengacau bubur asyura Kedah dan Kelantan sahaja.. Fuuhh..baru terasa bertapa 'bestnya' kacau sendiri dgn gunakan kayu api lak tu..(mencari keaslian) ~ 8 jam mengacau..
Dari beras jadi nasi ..dari nasi sampai jadi bubur dan kering..daging lembu pun dah tak nampak lagi..
Pedas...rempah-ratus..manis..(kelate tak sah laa kalau tak dak gula..) Hhhhmmm..mmg sedapp

Perbezaan Pendapat bukanlah Per p e c a h a n !

14 comments:

Nida said...

Salam Tuan LB..

Mulo2 kawe ingatke bubur Asyura Kelate ni dodol.. hite mace dodol.. (sori ler ye kalau tersalah kecek kelate..)

shaniza said...

Salam..
Tak berapa minat bubur asyura klate ni. Tahun lepas di sekolah kami buat gotong royong 'kucai' buboq jenis utara...jd mcm2 color dan rasa.

p/s masa kacau tu, peluh masuk tak dlm belanga? hi..hi..hi.

LIPISLADY said...

Assalamualaikum,

Saya gemo bubur Asyura yang hite tu, rasa rempah, pedas dan manis...nok sikit..

Semale ado oghre sedekoh bubur asryre hok manih aja, alhandulillah dapat juge meraso...

NJ said...

salam LB
cek grinduuu la nak makan bubuq asyura KEDAH tu..ish sedapnya..ada bagai2 bahan dalam tu.. kacang, jagung,ubi keledek, duk bayangkan ja la ni..x dak sapa nak bagi mai..hantaq mai la sepelengat no.. ish ish teliuq ni..kesian cek duk jauh ni..

abu muaz said...

bubur asyura ganung lagi sedap.mai ganu kite kalau nak rasa.

Mybabah said...

Salam LB. Ramai dah tak kenal bubur Asyura, terutamanya generasi muda. Mereka lebih kenal bubur lambuk. Mungkinkah suatu masa nanti bubur Asyura akan lenyap? Wallahulam.

anak muallaf said...

Salam LB,
Kalau macam mana pun buboq sora utara juga sedap.Banyak dah tempat saya merantau rasa-rasa tak buleh lawan buboq sora kita juga.Depa kata pi lah macam mana pun lidah saya ni masih dok bekenan yang utara juga..
Yang seronok buat buboq ni bila dekat nak masak tu..cedok sikit buh dalam daun pisang..pakat dok rasa.Silap-silap hari bulan la..melecup lidah..tu la kenangan masa kecik-kecik dulu..Masa tu kacau buboq sora di menaqsah..seronok sungguh masa tu..

cemomoi said...

susah la paking kat sini, sema suka bubur asyura... aku jangan kata bubur asyura, bubur lambuk pon tak berkenan... dok ingat bubuq nasir mak buat masa kecik isikan dengan gula bila tadak menda nak sarapan.. la ni gula pon dah naik rega takleh nak kata apaa aih..

al-lavendari said...

hitam-hitam si tampuk manggis ...!

LanaBulu said...

Nida..hitam je tapi tak liat lagu dodoi tu..

Kita guna kayu panjang kucai tu panjang..elak peluh jatuh laa..(sebenarnya panas) Shaniza!

Mmg sedap kn LipisLady..manis ada..pedas ada..daging ada..rempah2 ada..silap2 depa panggil makan'makjun'

Kak Nj ni..tenggak2 nak sampai satu sepelengat..satu sia'(mangkuk tingkat) dah lah..hee

abu muaz..nanti risik mai lah resepi tu..boleh kita cuba2 tahun depan kot..

Mmg benar mybabah..jenerasi la ni dah kurang..yg depa tau cuma tukang kacau/kucai dan makan..resepi tu ..kena refer orang lama jugak..

AM..terkenang nostalgia lama kan..
itulah penangan "buboq sora"..

cemomoi..buboq asyura ni keras/lembut gitu..bukannya cayaq seperti bubur lambuk tu..nak kena rasa ni..

Al-lavendari..walaupun hitam..
bila dah rasa tentu nak lagi..hhmm

rosnanie said...

salam, sebagai anak kelantan, bubur asyura kelate juge pilihanku, eceh, hehhe...

LanaBulu said...

Teman suka Kelantan..
macam2 rasa pun ada..
Ditambah lagi dgn adanya tuan guru teman..

zeqzeq said...

bab kena percikan bubur asyura di betis lagi sedap panas2 suam..melecur hee tinggal tanda..
asyura kelantan agak kering..kalau boh debu beras gilis lagi sedap nampak di mata memutih menghitam

LanaBulu said...

H ah..zeqzeq!
Lepas diletakkan dalam talam then ditaburkan dgn kisaran beras pulut yg telah digoreng tu..
Mmg teman suka..

Member2 Yang Dihormati..

luahan. .

u r invited

Kembalilah lagi, Ramadhan !



Frenz Media