Saturday, December 26, 2009

Gejala become to BENCANA

Malam tadi..disamping buah hati..menonton TV..
Ustazah NurBaiyah dan suami..
Berserta jemputan dua puteri (puteri malang)..
Menceritakan ttg masalah sosial..
Perlakuan muda-mudi la ni ..
Gejala sosial..
Sudah menjadi ..BENCANA SOSIAL..
Perbezaan Pendapat bukanlah Per p e c a h a n !

24 comments:

Mybabah said...

Salam Lana. Macam kenal je dua jejaka yang terdapat dalam gambar. Gambar yang pertama, tak silap hamba pernah menjadi ketua kepada pendidik generasi akan datang (baca: anak-anak kita). Sekarang menjaga keselamatan negara. Kalau tak silap hamba juga, orang ini yang selalu berhujah pasal moral dan menyuruh kita memahami Islam yang syumul. Hamba "confuse"...

shaniza said...

Salam..
Kenal sangat makhluk perosak ni..
satu tu sedara one m'sia dan satu lg anak one m'sia...
"Rakyat (dipekena) dahulukan
pencapaian (utk mereka) diutamakan.."

Nida said...

Bencana sosial dan bencana alam sama naik sekarang...

NURUL IZZA said...

cuba renungkan dengan mata hati, dimanakah silap kita seinggakan bencana alam menjadi2? tidakkah itu amarah Allah dan warning Allah kepada kita? tapi siapakah yang sedar akan bencana ini?

cthnya stunami melanda aceh, disana memang dikenali dengan bnyknya ulamak (indon) tpi kenapa smpi menjadi pdg jarak pdg terkukur? pernah mertua ke sana melawat tsunami, sdihnya masyaAllah.tp kalau direnungkan, mesti ada yang Allah nk tunjukkan.

zaman akhir zaman skg. sedih kan..

nasihat pd diri dan anak2 juga

*correct me if i'm wrong*

a kl citizen said...

assalammualaikum

tersentak pulak melihat gambar2 ini...

rosnanie said...

salam, perlakuan org2 yg luar biasa dan kemudian menjadi ikutan orang2 biasa.

ni la contoh manusia akhir zaman yang tak ada rasa takut pada Penciptanya

mamai said...

dan ada banyak lagi perkara macam nie yang rata-ratany anak mereka yang bercakap tentang moral dan pribadi

LIPISLADY said...

Assalamualaikum, seperti ibu ketam mengajar anak berjalan lurus....

LanaBulu said...

Mybabah..Photo yg diberikan tu hanyalah sekadar hiasan cerita namun itulah hakikat keadaan masyarakat kita sekarang..
Gambar pertama tu maybe masa mudanya dan kini sudah bertaubat nasuha agaknya..InsyaAllah..

Shaniza..semua orang kenal mereka namun mesej utama yg teman nak tujukan adalah keseluruhan bencana sosial sekarang..terlalu bahaya..
spt kata Nida..

Nurul Izza..Firman Allah yg bernaksud "..sedikit dari mereka yg berfikir.."
"..hanya sedikit yg bersyukur..."

Bala tuhan bila dah turun semua kena..minta dijauhi Allah swt
Semoga kita semua dilindungi Allah.

LanaBulu said...

AKL..sebenarnya kalau nak lihat mmg terlalu banyak lagi gambarnya..tapi 2 yg ada tu dah cukup sekadar perhiasan..cerita

benar Rosnanie..tapi yg berfikir tak kan terjebak seperti mereka yg ter"sadung".

Benar juga seperti kata mamai dan LipisLady..masalah negara..yg tak sudah2..
Itu tak diceritakan lagi khusus ttg masalah DADAH..lagi haru..golongan "bangkai bernyawa"..
patut diperbincangkan dan buat renungan..?

DDrfauziah said...

Aslmkm Lana.
Sorry la, Kak G susah sgt dpt line masa kat kpg.
Hmmm, Lana tak cuak ke duk tunjuk bukti lagu ni .. kut terkena badi susah gak nnti tau!
Kak G pun mmg dah letih sgt dgn sandiwara depa ni .. tp nak buat lagu mana .. selagi takdak tampuk kuasa lain yg lbh teguh, depa blh tge'eruiih buat ikut suka depa la .. mcm enjin ilang tu .. lagi sandiwara! Kat situ, mmg dah lama terukk!

ch@ said...

tak kisah la gmbr sape yg KB papar kan, tapi kalo tgk kat mana-mana shopping komplek pun, bdk skolah rendah pun sama hebat mengalahkan bdk remaja, terrorkan?

LanaBulu said...

Itu bukan bukti kakG tapi sekadar perhiasan..photo tu ber'kenjah' kat google Images..
Itulah warna2 yg menghiasi alam maya ini..dunia tanpa sempadan..
manusia tak segan2 lagi..bahkan menjadi kebanggaan..
p/s-semua orang kg sihat..?
Pak penakan tu lagu mana dgn perbedahan hari tu..?

Ch@..itu fenomena hari ini kan..yg tua pula tersipu2 malu dgn gelagat yg muda..

abu muaz said...

malang aku ada pemimpin macam nii...tapi kalau sudah berubah baguslah. Mungkin sudah berubah dengan pendekatan baru Islam Had Hariii..

Fyzal said...

satu lagi masalah manusia/orang kita ialah mudah dan cepat menjatuhkan hukum pada orang lain.

bukannya mahu berhujah dengan berhemah dan menasihati dengan berhikmah.

kita pun bukan sempurna.kita pun buat dosa.jadi sama2 kita betulkan diri kita dan tolong betulkan orang lain. kita ni sesama Islam.

moga kita semua selamat.

secangkir madu merah said...

salam lana...

macam ku kenal orang yg didalam foto itu..

LanaBulu said...

Moga2 mereka dah berubah Abu Muaz..manusia bersifat baharu kan..

Ye lah Fyzal..
Moga kita semuanya selamat..
Selamat dari bala hasil kerja tangan anak bangsa sendiri..
Selamat bersama HidayahNya..

Secangkir madu merah..kome kenal..?
Rakan atau sedara..? Hhmmm..
Spt kata Fyzal..semoga kita semua selamat..!

Daud Mili said...

semua orang punyai masa hitam masing2....

al-lavendari said...

risau saya memikirkan anak2 dara dan anak2 bujang saya. harap2 mereka tak akan menconteng arang kat muka mak ayahnya.

LanaBulu said...

Begitulah DaudMili..semoga hitam kembali putih dan tidak selamnya hitam melegam..

Begitulah harapan kita semua al-lavendari .. berat terasa dgn keadaan laa ni..

shazriena said...

bencana sosial..? perkara ni boleh di halang berlaku dgn kurangkan gejala sosial, ttp, nak kurangkan gejala sosial ini yg susah. Mereka sudah sebati dgn apa yg mereka buat, sepatutnya sblm dewasa ketika kanak2 dan seterusnya melangkah ke alam remaja mereka di awasi, dididik dgn sempurna dan juga di beri perhatian sepenuhnya bukkannya di beri kemewahan, kekayaan dan jugak kemanjaan sehingga terjadi perkara sebegini.

bukan nak salahkan ibu dan bapa, sbb ada juga ibu bapa yg sudah mendidik anak mereka sebaik mungkin tp anak tu sendiri yg leka, dan cuai. wallahualam

LanaBulu said...

Dunia dah menuju keperhentian..Shazriena..
Moga kita semua selamat..

rosnanie said...

Ada satu statement dari seorang artis, "mana ada saya minum (arak la ni) sebab saya baru baik demam, so jangan buat fitnah!"

Baca betul2 kemudian, senyum la sorang2

LanaBulu said...

Depa mmg pandai menjawab..
minuman yg mabuk tu haram..hee
tapi depa sentai tak mabuk..(sbb dah biasa dan qty tak banyak)..
itulah akhir zaman..
Kalau nak kira sebat atau rotan..
mmg mengeluh pihak penjara..sbb terlalu ramai yg perlu disebat atau dirotan..
Pusat hiburan dan minuman keras macam cendawan dimalam hari..

Member2 Yang Dihormati..

luahan. .

u r invited

Kembalilah lagi, Ramadhan !



Frenz Media