Tuesday, October 20, 2009

Yang paling dekat itu adalah...

Rumah tempat tinggal macam istana. Hidup penuh kemewahan. Beringatlah bahawa yg 'paling dekat' itu adalah mati. Hiduplah dgn kemewahan tapi ingatlah siapa yg memberi limpahan rezeki tu. Sentiasalah bersyukur dan memberi kepada yg kurang..Siapa sangka di bawah mahligai kita akan terbentuk perigi maut yg bila2 masa boleh berlaku. Sedarlah!!! Kalau harta dah melimpah, kesenangan berlenangan..bawa2lah pi selesaikan Haji tu .. kot2 nanti mati tak sempat buat haji sedangkan mempunyai kemampuan maka kes nanya tu.. (sia2 je dapat status nasrani /majusi) Bila dah terjadi malang begini..duit yg banyak pun tak boleh dibuat tali utk menyelamatkan diri.. Silap2 tertimbus sekali.. Harta 'berkoyan' yg dipinjamkanNya tu bawa2 lah memberi zakat atau membantu kaum2 yg memerlukan.. Terlalu ramai di luar sana yg sentiasa menadah tangan ..berdoa dan mengharapkan bantuan buat meneruskan kesinambungan ilmu agama Allah ini.. Terlalu banyak kawasan/tanah yg menanti utk dijual dan diwakafkan.
P/s - Pesan nabi kita : Hamba yg paling bijak adalah yg sentiasa mengingati mati (bukan dok melengung saja) dan mempersiapkan amalan.
Sedarlah wahai lanabulu...

8 comments:

Arif Omar said...

askum. seram juga membacanya. tetapi pg dok menulis juga diblog pun kerana ingatkan mati le. nak buat apa yang terbaik . jadi ada pandangan baik pg paparkan. tq atas ingatan ttg kematian. kadangkala alpa juga.

LanaBulu said...

Sekadar merenung akan diri sendiri dan sedikit sekali dari menegur orang lain..demi persaudaraan

anak muallaf said...

salam,
Alhamdulillah ada sahabat yang ingat mengingati.Kekadang kita terlena dik kemudahan dan kekayaan dunia.
Bila tengok gambar begini terasa gerun dihati ingatlah akan MATI...

kakcikseroja said...

Segalanya milik Dia.. Dia berhak sepenuhnya untuk mengambil balik pada bila-bila masa. Tapi...... kita tetap juga leka, seolah-olahnya sesuatu itu milik kita...

Anonymous said...

salam pak cik...
lama tak view blog nie...tiba2 jer rasa teringin nak membaca hari nie...lagipun tak selalu online...

betul tue p/cik...bila ingat tentang kematian..rasa hidup ini tak lama, mcm tak cukup lagi kebajikan yg perlu ditunaikan..
andai dikejar alam akhirat sehari memang tak mencukupi...
bila rasa keindahan duniawi mcm2 boleh jadi...
yg pasti hidup perlu diisi dgn anasir rohani...
jasmani yg gagah ada kegunaan demi ketaatan pada Ilahi..
kadang2 alpa jgn tunggu utk dibaiki..bermuhasabah lah diri sesekali..
terima kasih atas peringatan yg penuh erti...

janji Ilahi tetap dtg..
tak pernah diundang walau leka pagi ptg..
sedikit ingatan amat bermakna buat insan diperantauan...
jauh dekat tak menjadi halangan..
utk kebaikan dimasa akan dtg...
berat ringan timbangan usah diambil perhatian..niat yg baik suatu amalan...
berat dan susah utk dilakukan kerna tak nmpk pulangan..

sekadar renungan....

LanaBulu said...

Salam buat..semua
Mahmud : lama tak timbul?..sibok dgn kuliah agaknya tu..tak bersabarah. Semuanya tiu adalah jihad..sampai waktunya nanti kembali ketanah air bersama jasamu yg dinanti..
AnakMuallaf : memang benar terasa takut dan ngeri bila melihatkan keadaan sedemikian WALHAL matinya tetap juga sama bahkan kita tak pernah nampak ..
KakCik Seroja: Mmg semua miliknya dan bukan milik persendirian, yakni bukan milik kekal kita pun namun? Sekadar persoalan cepumas dipagi hari : kenapa kaum wanita melihatkan suami mereka sebagai hak ilik kekal mereka sehinggakan sanggup berperang daripada membenarkan 'dikongsi' dgn kaum sejenis yg lain? ilmiah ni kak cik..maaf ok!

LavENDer Wind said...

terima kasih singgah blog aku...

gambar di atas ni, kat mane?

LanaBulu said...

Rasanya kat Amerika selatan dan photo atas sekali tu Amerika utara kot..
kat Malaysia pun pernah terjadi lagi ni tapi tidaklah sebesat tu..sekadar bulatan 10 kaki sahaja dan tidaklah sedalam spt photo di atas ni..

Member2 Yang Dihormati..

luahan. .

u r invited

Kembalilah lagi, Ramadhan !



Frenz Media