Monday, October 26, 2009

Upih pinang..

Zaman anak2 kg dulu.. permainan ini adalah lumrah..mmg syok! Selagi perut tak merasa keroncong atau tak bergaduh diwaktu bermain maka selagi itu lah 'tak bersurai'.. Yang syok adalah semasa ditarik..seperti naik kereta lagaknya..siap boleh berlumba antara satu sama lain.. Tapi bila si-penarik nak buat 'honaq'..semasa laju tu dia siap 'kona mereng'.. memang terbaliklah si-penunggang tu.. Namun tetap tak serik..! Pada tanggal 3/10/09 yg baru lalu semasa menghadiri program & jemputan kawin di UIAM ..teman ternampak upeh pinang yg baru jatuh..Hmm apa lagi terasa juga 'gian' tu..nak suruh orang lain tarik tu tak patut sangatlah..So..berilah peluang tu pada anak..
Laa ni...? Payah nak cari kanak2 yg jadikan permainan ini satu hobi mereka walaupun ada cuma terlalu sedikit . Itu pun di kampung-kampung pendalaman.

8 comments:

kakcikseroja said...

kat KL ni, di manalah nak di cari upih tu.. Bila balik kampung pun dah susah nak jumpa.. Dulu masa kecik2 selalu main dengan adik2 dan sepupu2..

LanaBulu said...

Nostalgia ..kak cik..

Che Leh Jangok said...

Sekarang ni zaman lain. Kalau permainan begini atau bagaimana pun punya ramai peminat tentulah akan ada pihak akan mencipta alat dan cara bermain, kaedah dan peraturan dan didagangkan. Atau mungkin tercipta gelanggang tersendiri.

Moralnya: Kena bayar baru berminat. Ramai pengikut ramailah pengusahanya.

Nilainya: Kemana manusia yang mesra dengan alamnya. Kemana manusia yang kaya kemanusiaannya.

Keluhan rasa: Mashaallah.

anak muallaf said...

Betullah sahabat penuh nostalgia..kecik-kecik saya main dengan adik.. dia buat honaq bila keliling peghedu deghiyan dia tibai lap..apa lagi pacak seret saya di baniaq deghiyan..
La ni kalau nak main seret upih buatlah sukaneka...

Ftyyhahh said...

pernah main. sakit tangan tarik org huhu tp xbest sgt sbb kena tarek je huhu,

abghalim said...

salam
mainan tu sesuai pada zamannya...tak salah kita mengenanginya...tapi tak pratikal dizaman sekarang

LanaBulu said...

CeklehJangok: permainan la ni kurang mesra alam..agaknya kan..
anakMuallaf:walaupun kena sapu akaq pokok durian tu tapi tak ada istilah 'serik' kan..best tu!!
Ftyyhahh:agaknya masa dulu tubuh ftyyhahh leih besar dari yg lain2 kot sebsb tu depa tak larat nak tarik..kot2 je lah ..
abgHalim: teman rasa permainan tu sesuai spnjng zaman tapi keadaan masa kanak2 sekarang dgn persekolahan dan kebebasan yg terhad dari segi keselamatan menjadikan kanak2 kurang pendedahan dgn permainan spt ini dan yg sewaktu dgnnya..

~~zAnAfAhMi~~ said...

Salam....
Maaf ye...akak mati2 ingatkan lanabulu ni perempuan. Bila tgk profile, rupanya......suami dia daa....
Masa kecik2 selalu main ni, itupun sebab makbapak tak belikan mainan mcm bdk skg. Sakit bontot kalau main ditempat yg berbonggol...tp seronok. Anak akak mungkin tak tau permainan ni.

Member2 Yang Dihormati..

luahan. .

u r invited

Kembalilah lagi, Ramadhan !



Frenz Media