Monday, October 18, 2010

Nyok Muda..

Pada hari raya (ke 4 kalau tak silap)..teman (3 keluarga) telah menziarahi di sebuah kg di belakang Tandop..(pinggiaq bandaraya Alor Setar) Rumah dikelilingi sawah bendang dan nampak seperti sebuah pulau dgn dikelilingi pokok kelapa.
Sayup atas pokok kelapa sana nun..
Bila sampai di kawasan rumah tersebut.. teman sempat berbual dgn seorang jejaka yg kerjanya mengambil nyok muda dan menjualnya.. Hee hee ..segan juga dgn dia pasai "orang dah bekerja kami masih dok beraya lagi ..haa" 
Lebih tinggi dari tiang electric tu haa.. gayatt..!
Kegigihan orang muda tu memang patut disegani dan bukan semua orang boleh dok pi menghagaih pokok nyok tu kalau tak dak ilmu. Bukan senang nak turunkan buah nyok muda tu. Nak kena tahu yg mana ada isi lembut dan yg mana "mumbang" saja..
Tanpa baju..sexy..?
Entah apalah ilmu yg dipakainya.. elok2 saja masa dok besembang dgn pakaian lengkap (berbaju dan berseluar jeans) tapi bila nak naik tanpa baju? Lojik akai teman...!@#%. nanti badan bercalaq.. semut..boleh luka dsb nya....ntahlah mulut terkunci tak leh nak tanya..haa lagi pun dia dah sampai atas..kejab je.
buah (semanyang) masih tergantung dekat dgn tanah tu haa..
Sebiji buah nyok yg diturunkan dibayar pada tuan rumah antara 7 ~ 8 kupang. Pada lah dgn kepayahan yg diusahakan sekiranya buah itu dijual dgn harga RM1.50 hingga RM2.50 . Kalau nak makan nyok muda  dgn harga yg lebih murah kena lah panjat sendiri atau jolok saja (utk pokok yg rendahlah). 
Tapi kita ambil lah sikap saling membantu sesama kita dan sumbangan kita secara langsong menambahkan kitaran pusingan modal ekonomi negara.Perbezaan Pendapat adalah Rahmat!

33 comments:

Fakhrur Razi berkata said...

sedap gak dpt minum air kelapa ;P

DDrfauziah said...

Aslmkm Lan.
Kat Lanabulu tu takdak nyok muda ka? Atau Lan anak beranak saja nak makan nyok Tandop?
Best la makan nyok muda segaq ...
Ayah dulu tanam jenis yg lemak manis kat rumah Kak G, tapi dah la jolok naik sampai kena tingkap orang sebelah ... sayang kena tebang!

Lana~Bulu said...

FR..kalau yg isi lembut tu..memang sangat sedap..hee

Lana~Bulu said...

Ada kakG..tapi tu time beraya dan secara tak langsong bila kami sampai jejaka tu pun baru tiba..sembang lah sat..hee
Ayah dulu (Tok Lebai Lah)..memang tak bagi kami ambik nyok muda.. tapi bila tak dak kat umah kami joloklah sebijik dua ..hee lepas tu pandai2lah hapuskan bahan bukti..hee kang kena marah kalau ayah nampak..

Insan Marhaen said...

dah lama tak makan mumbang. sedap aaa...

LiNda said...

Dulu kat rumah emak ada pokok kelapa pandan . Rendang pohon berbuah lebat . Agak2 haus, kitaorg pulas jek dari tangkai ..

Apapun , saya salut kat pemuda itu . see, Allah berikan kelebihan kepadanya tanpa ada pada kita .

luahfikiran said...

SALAM,
HEBAT YANG BOLEH MEMANJAT TU. DI SESETENGAH TEMPAT MENGGUNAKAN MONYET/KERA UNTUK MEMETIK KELAPA.

ORANG KATA MINUM AIR KELAPA MUDA NI TAK BERAPA ELOK. BETUL KE?

cemomoi said...

suka tul minum nyok muda...

dulu-dulu pnah gak blaja panjat nyok... pnat rupanyaaaa

Lana~Bulu said...

IM..mumbang tu cicah garam belacan fuuhh..
kekadang buat ulam makan dgn nasik jadi gak tu..

Lana~Bulu said...

Linda..kelapa madu tu sama ke dgn nyok manis ek?
zaman kanak2 dulu pernah kita orang makan sekali dgn sabut (hisab air) manihhh..
Memang kita tabik dgn kepandaian seseorang..

Lana~Bulu said...

LF..rasanya kalau gunakan kera atau berok tu .. petik buah yg tua/matang saja..pasai kalau buah muda jatuh setinggi tu..alamat pecah dan berderai lah..
Biasanya orang2 lama akan kata kalau minum banyak air nyok tu boleh lenguh uratlah dan sebagainya..
tapi kita sebijik dua je..kan3..lagi pun bukan selalu..
"sekala2 sekali je.." hmm..

Lana~Bulu said...

cemomoi..memang payah..
naik tangga office 2 tingkat pun dah mengah..hee
p/s-teman suka isi yg lembut je..air tu kira no.2 haaa..

mohdandmeriam said...

salam lan..nyiur muda memang sedap tambah2 yg baru ambil..dirumah kak yam adalah 3 pokok kelapa rendah yg buahnya boleh dipetik dgn tangan..datanglah kalu nak makan..hehe..
nyiur mumbang sedap dimasak bersama kari kambing..ditempat makcik kalau masak kambing ,inilah istimewanya..

Ain said...

dia tak pakai baju sbb takmo baju dia kotor kot, kang berbau peluh pulak baju dia nanti....

sedapppnya kalau dapat minum air kepala muda kan, lagi sedappp kalau taruk aiskrim dan blend dengan ais ketul....

memang nikmat kalau minum taim matahari terpacak atas kepala...

Lana~Bulu said...

wa salam..
hhmm..kalau lagu tu nak kena pi cari umah kak Yam nih..nanti boleh makan kari kambing dgn mumbang nyok nih..memang terasa sedapnya...hee

Werdah said...

Salam.

Lama benar dah tak tengok orang panjat pokok kelapa, dulu di kampong memang ada yang pandai panjat, tetapi sekarang rasanya dah tak ada kut.. Air kelapa memang menyamankan.. alhamdulillah

Lana~Bulu said...

Boleh diterima pendapat Ain tu..kang baju tu belemoih kan...
Fuuhh..siap dgn air blend lagi tu..hee
sakan3..

Lana~Bulu said...

Werdah..ada tu memang ada tapi kot kita yg jarang nengok sebab sebok dgn koje dan urusan rumahtangga kan..hhee

Ummi Humaira said...

salam akhi LB...

cerita nyioq muda n bahasa utara yg digunakan mengingatkan kenangan ummi masa muda2 dulu ketika di kampong, he he he

siti murni said...

nyok muda....perghhhh....best diminum apatah lagi tengah2 rembang...panas!
teringat pokok nyok depan umah kampung dulu...tak tinggi tak rendah...jolok guna galah je sampai luruh nyok tu..

Lana~Bulu said...

Ummi..rasanya perkataan mumbang tu tak semua orang tahu..anak2 kita lagi lah kan...
nak kena timbulkan juga demi kelanjutan bahasa ibunda..hee

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Salam.

Apa maksud mumbang tu ye?

Air kelapa muda sekarang dah jatuh 2.50 sebiji. Seminggu sekali mesti beli sebiji . Setengah minum masa makan tengahari dan setengah lagi bungkus bawa balik minum di ofis.

Kecik2 dulu arwah ayah tanam keliling rumah. Makan dan minum bila2 suka..

My Little Diary said...

selamat pagi & salam perkenalan

http://cikidis.blogspot.com/2010/10/cinta-tak-kenal-siapa.html

Aanas said...

salam tuan lana,
last week ada dengar ceramah ustaz kat you tube dah lupa ustz mana, katanya kalau orang laki yang pakai rantai kat leher, bawak di gi pokok kelapa, suh panjat.. hehehe..faham2 sendrik lerr..

Anonymous said...

Mat Lana Bulu...
Minta hang cari sikit butiran pasal PRK untuk Kota Seputih...! bila lagi nak ada PRK sebab YB Abu Hassan kaki ponteng tu dah nak kena pecat...! sapa calon yng sesuai

Nida said...

Salan Pak Lan...

Buah kelapa ni kalau dibakar tentu tentu sedap airnya.. kmudian pi letak ais... perghhhhh Pak Lan lalu sebelah pun saya tak sedaq... :)

Lana~Bulu said...

Azrina..
mumbang tu adalah tempurung yg muda atau belum matang sbb waktu tu isinya lum ada dan kalau ada pun sangat nipis dan lembut..tempurung muda ni sedap dimakan..dikenali sebagai mumbang...

Lana~Bulu said...

Salam perkenalan MLD..
happy selalu adanya..k

Lana~Bulu said...

Anon..
Sapa hang ni..tak kan dok malu2 lagi kot...ek..?
Pasai apa aku lak yg nak kena pi cari nih haaa?
ish3..tak patut betoi laa..
depa orang politik sana tuh 10 kali lebih advance dari aku laa..
anyway..TQ laa pasai habaq berita ni..aku tak tau menahu pun..hee..
TQ bro...

Lana~Bulu said...

Maksu Nida..
Selama ni..teman tak pernah pun lagi makan kelapa muda bakaq naa..hee
biasa2nya tak sempat nak bakar..kira nak ngap je..
p/s-selamat kembali maksu..dah lama tak dengar celoteh cikgu cuti nih..

Lana~Bulu said...

Aanas..
hee..bebudak yg pakai rantai tu kalau disuruh memanjat tentu ada yg padam nanti..haa

ana said...

sedapnya ayaq nyok muda...

Lana~Bulu said...

ana..memang sedap..
lihat air dari dalam tanah..mengalir keatas pokok dan keluarkan masuk dalam buah kelapa...
SubhanaAllah

Member2 Yang Dihormati..

luahan. .

u r invited

Kembalilah lagi, Ramadhan !



Frenz Media