Wednesday, October 06, 2010

Halau balik ...

Hujan emas di negeri orang.. hujan batu di negeri sendiri.. tentu syok lagi negeri orang kan..
Masuk kandang kambing mengembek.. masuk kandang lembu mengemboohh.. masuk kandang rimau? nak mengaum? awat dah tera sangat ke nak mengaum tu.. agak2 harimau2 yg ada lari lentang pukang ke.. pengsan belaka ke..? Namun ..demi mengejar impian ..mencari rezeki..mereka sanggup menempuh perjalanan bahkan kadang2 datang dgn mebelah lautan samada secara halal atau haram..
 Mahkamah perintah warga Indonesia diusir kerana menyamun 
Sepatutnya berita sebegini diwar-warkan hingga keseberang agar gelombolan puak2 bendera yg asyik nak berperang dan merusuh di kedutaan negara kita di seberang.. agar dapat melihat dan menyedari ..menginsafi keadaan rakyat sendiri.. sudahlah merantau tapi tak tau menghormati norma2 kehidupan dan undang2 negara kita.. Sapa nak tanggung kehidupan dalam penjara (bertahun-tahun  lak tu)..nanti..? Sapa yg nak bayar kos hantau (usir) balik nanti..? Boleh ka dipastikan yg depa ni 'tak timboi' semula kat tanah air kita? Biasanya puak2 lagu ni depa cukup arif tentang mana2 'lubang' utk keluar dan masuk melepasi sempadan..?!.mat!

28 comments:

cemomoi said...

rampas je harta dorang untuk buat tambang n belaja makan

Lana~Bulu said...

elok sangat tu cemomoi..teman pun sokong cadangan tu..
nak campak kat banting pun tak patut sangat..heee

Aanas said...

salam tuan lana,
kita hantau dia balik, abang dia pulak mai.. kita hantau abang dia balik, adik dia pulak mai... hihihi.. dah nak mai senang kan, ada kastam tolong bagi pas masuk.. :)

azieazah said...

Pelik juga, bila yang dah balik tu mudah jer balik semulake mari?

ikan emas said...

berapa bajet kat pusat PATI tu ? satu kepala RM8 sari x ribu-ribu kepala oo,,,...
tu sebab ada yg suker kena tahan ,dapat makan free tidur lena tak payah keje teruk..dah dihantar seludup masuk lagi

mohdandmeriam said...

salam lan..betul lan mereka ni tahu lubang mana nak masuk balik..kan ke pegawai immigration sendiri yg buat kerja tu..dalam seminggu pendapatannya ratusan ribu..inilah harapkan pagar pagar makan padi..sebab tu agaknya orang2 indon tak heran..

Lana~Bulu said...

BUKAN TAK BOLEH MAI..TAPI KENA CARI KERJA HALAL LAA..
kalau nak haram...baik tak yah datang...tak berkat pun perjalanan tu..
Kaya puak2 g jaga sempadan ni yee..ish3...

Lana~Bulu said...

Azieazah..ada pulus semua lulus...

Lana~Bulu said...

ikanemas..sepatutnya depa ni dikenakan tahanan dgn kerja berat..maksudnya..kena kerja baru dapat makanan...amacam?

Lana~Bulu said...

M&M..bila direportkan pada BPR...tak dak hasil lah pulak..pasai? terkait dgn ikan jerung besaq kot..hee
buatlah..selagi boleh..bila dah jalan nanti..pandai2 lah menjawab...kalau tak tau nak jawab..? sendiri tanggung lah..
lastly...menang sorak kg tergadai..

DDrfauziah said...

Aslmkm Lan.
:) Depa tu macam semut dengan gula .. halau macam mana mai jugak!
Sini lubuk rezeki Lan .. tak mau seriknya. Tambah2 pula di sini banyak yg pincang.
Polis pun tau depa mai silih berganti .. malah ramai dok tang mana pun bukan rahsia sangat pun!
Kekadang tu buatlah serbuan .. masa lain ikut cari habuan!
Imigresen pun kita heran! Boleh lulus amah yg mai duluan, paspot saja balik untuk urusan!
Kastam pun sy niaga dibgtau dulu kapal mana yg nak dicekup .. so muatan jauh lebih kurang! Tak rugi pun sbb dlm 10 cekup 1!
MACAM2 CERITA LAN ... Sudah dipastikan bukan fitnah!

Lana~Bulu said...

kepincangan ini semakin menjadi kakG..
payah..kepala besaq kaut sakan..
yg kot bawah ..tak kan depa nak tengok sama...
pada yg akai singkat...apa lagi pucuk dicita ulam mendatanglah..peluang dah didepan mata..tapi mereka lupa kepada si'pencatit' kerja laku manusia ini..

LiNda said...

Salam..

Sukar untuk dibendung .
Tapi kalau nak buat boleh .
Pemerintah kena tegas
bukannya berdolak dalik
akhirnya ..
kera dihutan disusukan
anak sendiri kelaparan ..

aduhaii..malang sungguh ..

Lana~Bulu said...

Buat yg sedar tentu mereka akan bijak memilih..tapi bukan sedikit yg masih lagi lena diulit mimpi tak kesampaian..walhal sokongan mereka adalah membawa rebah...

anyss said...

Salam,
Kalau pernah ke mana-mana tempat kat sana, kita akan tahu mengapa mereka sanggup sabung nyawa untuk datang sini.

Masalahnya: dah datang sini tak sedar diri la pulak hu hu hu

Lana~Bulu said...

Anyss..boleh tak sekiranya dikatakan..ini adalah akibat taraf pendidikan yg rendah yg mereka terima di sana menjadikan mereka pasrah kemari dari hidup melarat di negara sendiri..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

sokong 100...tapi kebanyakan dia orang ada vip yang lindung...

Lana~Bulu said...

BS...golongan lagu ibarat mengharaokan pagar pagaq makan padi..spesis yg lagu nilah yg terlibat seperti kes tergadanya Pulau Batu Puteh...kat Johor sana nun...Langsong tak emmikirkan kesan akibat selepas 30-40 tahun akan datang...

Kamsiah said...

sesetenagh tempat tu rasa mcm mini indon pulak...depa tak hormat org2 tempatan...

Lana~Bulu said...

Ramai indon yg baik tapi berkenjah juga yg mencemarkan masyarakat...namun perhatian dgn jujur dari pihak berkuasa perlu lebih tegas..demi masa depan anak watan...kan kamsiah..

shaniza said...

Terlampau byk org Indon ni kat tempat kita sampai depa besag kepala. Yg pompuan tak mau balik negara depa, jerat habis laki org dan sanggup jadi madu walau ke berapa pun.
Patutnya kerajaan kita bekukan saja pengambilan pekerja Indon ni. Yg ada la ni bila tamat tempoh, suruh balik negara depa...buat menyemak saja.

Lana~Bulu said...

sepatutnya begitulah ..shaniza
tapi macam ada tujuan tertentu je...
hee..hantu2...senang nak cari.?

Werdah said...

Salam Lana Bulu.

Penguatkuasaan sesuatu perkara di negara kita ni sangat lemah.. Jika tak perkara-perkara yang negatif tentu dapat dielakkan.

ana said...

semua kena bekerjasama utk pastikan yg halal saje ada kat negara kite nie...

Lana~Bulu said...

Werdah...masing2 kira nak masyuk jee tu yg payah tu..

Lana~Bulu said...

Ana..benar sekali..kena beri kerjasama..namun masalahnya..ada juga teringin nak rasa yg 'halam' tu...

Aida Ali said...

Salam tuan Lana. Ramai juga yang baik-baik di kalangan mereka tu dan sangat berjasa kepada kita.

Lana~Bulu said...

AA..Wa salam..
inilah jadi seperti kata bidalan..kerana setitik nila habis susu sebelanga...

Member2 Yang Dihormati..

luahan. .

u r invited

Kembalilah lagi, Ramadhan !



Frenz Media