Wednesday, September 29, 2010

Dia yg menolak dan meminangkan..

Berada diusia senja..
Sering dikelilingi anak2 dan apatah  lagi cucu2..
Ketika anak2 teman bersama nenek mereka (Tok Jag)...teman terkenang kembali..
Kenangan > 20 tahun yang lalu..ketika teman masih di tahun 2 pengajian..
Teman pulang kampong bila cuti semester..
Sambil2 lepak2 dgn ibu (Mak Jag) dan 2 kakak (kak Teh & Kak cik Diah)
dibawah rumah..(Rumah dulu tiang tinggi..boleh masuk kereta lagi..)
Teman kabarkan yg teman ada berkenan dgn seorang gadis.. orang selatan tanah air 
(bukan Johor atau S'pore)..Ibu menolak dan kakak2 pun bersependapat dgn ibu..
"Nanti hang akan tinggai sehelai sepinggang"..! Oooo rupanya mereka (orang2 lama)
sangat fobia dgn adat perpatih ... sedangkan tujuan kita berkahwin adalah utk 
hidup bahagia forever... Sebagai anak (budak baik..hmm) teman akur dgn reaksi mereka..
 Lagipun perjalanan masih jauh.. Usia masih muda..ranjau belajar baru bermula..
 naluri sampingan tu boleh dipinggirkan pun..
Bila sudah berdikari dan rasa mampu utk hidup melayarai bahtera bersama insan yg Sah..
Dari jauh teman call dan bercakap pada ibu.."saya mahu kawin" .Hhmm..
Rasanya .. ~ 2 bulan selepas itu teman diberitahu oleh kak cik Ba ..
Ada sorang budak tu...cantik.. anak Tok Sheikh Ramli.. dok kat sekian tempat.. bla..bla..bla.. 
dan abang2 dan kakak2.. semua dah lihat..kecuali teman dan adik Lina (masa ni adik masih belajar di UM)
..pasai masa tu kami pi jelajah Pahang..Terengganu ..Kelantan..Perak dan balik semula ke Selangor..
Sempena cuti Raya Haji tahun tersebut... 
Setelah menghubungi abang serta kakak dan semua 'mata-mata' mereka setuju dan 'berkenan'..
Teman pun kirim RM lah utk buat membeli cincin pertunangan.. Alhamdulillah..berkat doa semua
ibu uruskan urusan peminangan dgn lancar dan ringkas..
Selepas 6 bulan bertunang..dan pada tanggal 2hb November..
Teman pun membimbing tangan sang puteri menaiki bahtera kebahagian!

26 comments:

DDrfauziah said...

Aslmkm Lan.
Aduh! Kira anak mithali jugak la ... dengaq cakap Mak & adik beradik. Depa fobia orang NS! :)
Kak G kahwin kira pilihan sendiri jugak ...
Apapun semua kira memang ada jodoh la!

PS: Ngantuk dah la Lan! dah pukul 2.15. :)

zai said...

Alhamdulillah....pilihan keluarga selalunya jarang silap...tapi pilihan sendiri kalau bahagia dan kekal sehingga ke akhir hayat itu dikira ...bonus 2x ganda..hehe

luahfikiran said...

SALAM,
N3 MENARIK DIBACA! DIDOAKAN BAHAGIA HINGGA KE AKHIR HAYAT !

Ummi Humaira said...

salam akhi....

2hb November...tahunnya berapa??? he he he saja jer tanya....

bagusnya , jadi anak soleh , dengar n patuh ckp bonda ...semoga bahtera yg dilayari , bahagia hingga ke syurga . ameen

azieazah said...

Hmm... rasanya,
selain dari adat perpatih yang menjadi momokan, alasan masih muda dan masih belum bersedia mungkin antara sebab hasrat ditolak ibu.

Tapi bila sudah bersedia dan mampu, tiada bantahan pun.

Moral, tiada ibu yang mahu anaknya menderita. Dan dia sedaya mungkin cuba membahagiakan anak-anaknya.
Kahwin dgn restu orang tua, berkat.
Moga jodoh berpanjangan..

cemomoi said...

uiii, pilihan korga ni lebih berkat... mak ayah lihat dengan mata ati bukan cama kita yang teruna ni dok ligan semua dengan mata

moga bahagia terus sepanjang hayat membawa ke syurga

Lana~Bulu said...

Wa salam, kak G..
Lewat tidoq..?
kalau zaman study dulu2...tentu banyak koteh koje yg nak disiapkan...hee.. tapi laa ni?

Lana~Bulu said...

LF..Wa salam,,
trima kasih kerana mendoakan..
dan insyaAllah begitulah kita semua hendaknya..

mohdandmeriam said...

salam lan..hehe..zaman makcik muda dulu pun emak n ayah pesan jangan sekali2 kahwin dgn orang"luar"takut susah nak balik kalau mereka mati..yalah dulu tak terfikir oleh mereka ada highways dsbnya..
makcik pun kalau boleh nak anak2 pilih sama negeri tapi kalau dah pilihan anak2 kami orang tua ikut saja asalkan mereka bahagis..
setakat ni mereka bahagia n dapat besan pun baik.

kakcik said...

Semoga berpanjangan kasih sayang kalian ke akhir hayat dan berbahagia selamanya... :)

ikan emas said...

Semoga Berbahagia hingga ke akhir hayat...dan anak cucu generasi seterusnya..Berkat pilihan dan restu ibu !


pstttttt..
agak-agaknya kalau jadi dgn awek NS tuu dah balik sehelai sepinggang

Lana~Bulu said...

Zai..gitulah kiranya..pilihan kita dan restu keluarga..
resam kehidupan..

siti murni said...

Pilihan keluarga selalunya baik2.
Yang penting restu. saya percaya pada restu keluarga.
Kalau berat diorang nak restu..bila berkahwin, macam-macam dugaan datang..

Lana~Bulu said...

Ummi Humaira..
Ummi pun pada tarikh yg sama ke..hee
nanti kot boleh sambut ulang tahun sekali kan..
TQ..Ummi..

Lana~Bulu said...

Mungkin juga Azie kan...
umuq masih setahun jagung gamaknya..hee
Walhal teman pun belajar kat Sekolah Sains Tuanku Jaafar, Kuala Pilah..dulunya..hhmm

Lana~Bulu said...

Teman dok ligan jugak cemomoi tapi tak pernah lah sampai keluar ber'couple'..hhee

Lana~Bulu said...

M&M..kalau dari satu negeri tak yah dok ooosssooommm lagi kan..hee
namun kita kena akur pada jodoh..
sdah termaktub sejak azali lagi..segalanya ada hikmah kebaikan utk kita..

Lana~Bulu said...

Tima kasih kakcik..begitulah doa kita semuanya..

Lana~Bulu said...

IE..
rasanya tak dak sehelai sepinggang nya..kena guna mpv lah..pasai anak dah ramai...haaa

Lana~Bulu said...

Siti Murni..
Pilihan bersama adalah yg terbaik kan..

abu muaz said...

menerima dan mendengar pandangan kedua sangat baik.... tidak tenggelam dalam panahan cinta buta...tahniah.

Lana~Bulu said...

Abu Muaz..
hee..bukan cinta buta noo..
tak sekufu sebenarnya...
dia (gadis tu) mendapat jejaka yg lebih baik berbandingkan dgn teman sekalipun saudara kita dari seberang...hhmm
TQ..AM

LiNda said...

Salam ziarah ..

Tahniah !
moga terus bahagia hendaknya . Amin

Lana~Bulu said...

TQ..Linda..begitulah kita semuanya..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

restu orang tua penting untuk kehidupan aku tabik lu bro

Lana~Bulu said...

TQ..brutal solo..
masih solo lagi ke...hee

Member2 Yang Dihormati..

luahan. .

u r invited

Kembalilah lagi, Ramadhan !



Frenz Media