Tuesday, August 24, 2010

Bagaimana cara mendidik orang degil?

Sesal dahulu pendapatan.. sesal kemudian beginilah padahnya..
Saban tahun kejadian seumpama dan sewaktu dgnnya..
sentiasa terpapar dimedia masa utama..
Bila tiba Bulan Ramadhan maka bermulalah kejadian bermusim..
kejadian yg sangat tidak cerdik..
Anggota badan cedera..atau meninggalkan kecacatan kekal..
akibat dari gejala mercun samada dari sumber luar atau buatan sendiri..
Ini yg dikatakan bodoh tak boleh diajar dan cerdik tapi tak boleh diikut..
Seolah-olah bulan mulia ini dijadikan bulan utk merosakkan atau mencacatkan orang
melayu Muslim di negara ini..
Eloklah kerajaan mengharamkan terus penjualan mercun ni hatta bunga api sekalipun.
Disebalik bunga api itulah akan terselit mercun..bermula dari kecil hinggalah kepada
size yg boleh membunuh ..
Tak ada apa untung dalam mmeperagakan kebudayaan bangsa asing dalam negara
sekiranya hasil yg diperolehi adalah sangat -ve sekali.

Bapa budak maut kena letupan mercun serah diri

Perbezaan Pendapat adalah Rahmat!

11 comments:

cemomoi said...

memang pelik tengok orang kita berfikir.. menda yang dilarang tu la yang suka dibuat, menda yang tak datangkan keuntungan tu le yang nak direbut... takan tiap tahun tunggu mati baru nak nyesal, tu pon tak pnah amik ikhtibar.. tunggu je akan ada lagi kot yang nak cedera dengan mercun selagi tak abih raya nih

kakcik said...

Dah kena baru tahu.. kalau tidak tegur macam mana pun buat dek je... :(

al-lavendari said...

saya setuju juga. tapi bila dikenang-kenang masa budak2 dulu, lagi dahsyat. main meriam buluh lagi. tapi tak dengar pulak ada yang cedera. atau mungkin tak dilapor atau masa itu mana ada mass media macam sekarang.

azieazah said...

Salam LB.. lama tak update.

Betul lah. Kadang2 kita pun naik marah pada sikap ibubapa yg tak kisah langsung tentang bahaya mercun ni.. Macam nak bunuh anak plak.

cha said...

tension bunyi mercun bila oni tido, rasa nak doa biar putus smua jari yg main tu, tapi bila blk kampung adik ngn papa pun main sama. huaaa...

Ain said...

kalau dah kena tak guna nak menyesal lagi kan....

rasanya ibubapa perlu pantau anak masing2, baru la kejadian buruk tak berlaku...

dulu2 pun kita main jugak mercun ngan bunga api, tapi takde pulak kejadian camni....

apa la yang tak kena agaknya...

DDrfauziah said...

Aslmkm Lan.
Kekadang budak2 pun terlalu nakal!
Kak G ingat masa zaman kanak2 dulu, bukannya tidak dilarang Ayah & Mak. Tapi sembunyi2 buat juga meriam buluh!
Sekali tu meriam tu meletup ... dua tiga orang tercedera muka ... selepas tu baru la tobat!!!
SELAMAT BERBUKA PUASA. :)

Insan Marhaen said...

yang polis tangkap tu selalunya drebar atau pekerja yang menyeludup mercun. tapi tokeh besarnya tetap bebas dan membuas...

~~zAnAfAhMi~~ said...

setuju, hapuskan dan haramkan main mercun tu, buang duit mak bapak je beli utk anak.

Zura said...

susah klau dh degil...bile terkena br th..

Aanas said...

selalu yang cedera ni ialah mereka yang nak menjadik kreatip.. nak transform mercun yang udah elok2 menjadik mercun yang lebih power.. memandai2 sendrik.. tu yang dok tumbuk belerang lah, mampatkan belerang dalam batang paip lah.. tapi tak tahu yang belerang tu kalau ditumbuk2 boleh meletup...

Member2 Yang Dihormati..

luahan. .

u r invited

Kembalilah lagi, Ramadhan !



Frenz Media