Tuesday, July 20, 2010

Memberi susu

Bila kita menonton kisah benar.spt 'BERSAMAMU'...ttg bertapa ramainya lagi dari rakyat di negara ini yg masih tidak bersekolah atau ketinggalan alam persekolah diusia muda.. demi kerana kesusahan keluarga.. kepayahan dan keperitan sebegini dan yg sewaktu dgnnya seolah2 tiada nokhtahnya..
Ada sahaja kisah mereka yg malang ..yg memerlukan bantuan demi meneruskan kehidupan..
Kisah demi kisah dipaparkan..dari keluarga yg berlainan..
dari bangsa yg berlainan (bangsa melayu adalah lebih ramai) setiap minggu..
Seolah2 tiada kesudahan..
Dgn erti kata lain..memang ramai dari rakyat negara kita 'tersangat' memerlukan perhatian..ttg pelajaran terutamanya.. tempat tinggal dan kemudahan asas yg lain..
Mereka seperti diabaikan.. @ terabai.. @ ...???
SEDANGKAN...bersambung dgn mesej dibawah..
Kanak-kanak warga asing tanpa dokumen pengenalan turut dapat pendidikan

12:18:00 PM
KUALA LUMPUR: Kerajaan akan sentiasa memastikan penyediaan dan pelaksanaan pendidikan untuk kanak-kanak tanpa dokumen dapat dilakukan sebaik mungkin bagi memastikan semua ...
Perbezaan Pendapat adalah Rahmat!

16 comments:

kakcikseroja said...

Janganlah sampai jadi seperti kata bidalan 'kera di hutan disusukan...'

Zura said...

tuelah kan...bile bende2 cm nie di selongkar balik....br th ramai lg anak2 malaysia yg tercicir...

ch@ said...

isk isk isk terasa mcm tak patut pula

secangkir madu merah said...

beruk di hutan disusukan... anak di rumah mati kelaparan..

cemomoi said...

kera di hutan disusukan, kera dalam zoo disusukan, kera di riba disusukan, kita tengok sajaaa

mohdandmeriam said...

Assalamualaikum lan..mereka yg tak kesekolah kerana kesempitan hidup..macam mana ya sekarang ni dgn harga barang2 yg meningkat sudah tentu mereka akan lebih terasa keperitan hidup terutama yg kerja kampung yg upahnya hanya seberapa..nampaknya kita tak boleh mengharapkan kerajaan membela hidup orang susah..

LanaBulu said...

kakcik seroja..memang kita sangat berharap perkara yg dibayangkan tak berlaku...

LanaBulu said...

memang benar zura..masih ramai lagi yg tercicir rupenya.. apakah langkah sepatutnya..?? dilakukan..??

LanaBulu said...

jgn sampai nanti..anakanda auni @ anakcucu kita akan berebut tempat pulak nantinya..

LanaBulu said...

Madu merah..
harapkan anak2 kita tak sampai seperti yg digambarkan..
namun..cemomoi..
patutkah kita melihat sahaja..?
Ini persoalah yg menaarik buat mereka yg berkemampuan kan..
Kita pun boleh membantu..caranya?
belilah barangan yg menaja show 'bersamamu'..tv3 tuh..
itu contoh je lah..lain2 kaedah pun banyak...

rosnanie said...

En LB...tajuk tu boleh tukar kot... beri gula2...2 seposen...susu mahal sangat

LanaBulu said...

Rosnanie..
teman rasa pun sesuai juga dgn cadangan tu..hee
tapi bukan 2 seposen..
2 sekupang naa..

~~zAnAfAhMi~~ said...

En LB...kalau pergi sklh suami saya kt pulau tu, mesti seronok sb segalanya free tapi disana majoriti penduduknya org luar tau...
sdgkan yg disini (smnnjung) lagi ramai yg memerlukan..

siti murni said...

sungguh tk patut...diabai & terabai di tanahair, tanah tumpah darah sendiri..masih ramai rupanya yg ketinggalan.

Antonio Jose Pereira Costa said...

Au passar por aqui desejo um bom fim de semana e convido a seguir o meu blog.
http://ardegaopassadopresente.blogspot.com/
Um abraço.

LanaBulu said...

Begitulah..
siti murni..keadaan memanglah mengharukan kita..
lihat sahaja 'khabar' yg diberikan oleh ZanaFahmi..
fuuh..apalah nasib...

Member2 Yang Dihormati..

luahan. .

u r invited

Kembalilah lagi, Ramadhan !



Frenz Media