Saturday, May 15, 2010

Ye ke?

Teman tak pernah sampai ke S'pore lagi tapi dah kenal sedikit sebanyak dari kenalan dan news.. Kata depa2 ni kebanyakannya yg telah pi sana.. S'pore tempat yg bersih! Serta perbagai lagi ketegasan dalam perlaksanaan undang2 terhadap orang awam. Tidak kira rakyat tempatan maupun pelawat dan juga pendatang asing yg halal apatah lagi yg haram.
Tak sat teman telah menerima email yg menimbulkan sedikit "? mark" apa yg sebenarnya keadaan di sana tuh..? Adakah sekadar gah sahaja atau pun mmg benar negara yg berdisiplin dan menjaga kebersihan?
Sahabat2 kat Johor tu gamaknya tentu lebih arif kan..!!!
Perbezaan Pendapat adalah Rahmat!

14 comments:

cemomoi said...

heee kantoi... sapa yang dengki kat dorang ni, sabotaj.

Jejaka Desa said...

Kadang2 yang didengor tak seindoh yang dikhabor ke.Bior kite tengok sendiri baru saheh pasey.

Acik said...

Salam..
Indah khabar dr rupa. Tak berbeza sgt dgn Malaysia.

SELAMAT HARI GURU BUAT SAUDARA LB.. semoga sentiasa di berkati dan di rahmati Allah

cik paro said...

kita kena tengok dengan mata kepala kita sendiri la..
baru boleh percaya..
hehehehhe..

mohdandmeriam said...

salam lb..makcik tak pernah kesana ..kalau tahun 70han tu adalah..tapi rasanya masa tu undang2 tentang litter free ni belum ada lagi kut. tapi bila mereka masuk je ke johore, mulalah mereka berubah sikap..agaknya gian sebab tak boleh buang sampah merata2 disana, jadi di JBlah mereka mula membuang sampah ikut sesuka hati ...

siti murni ishak said...

Laa...2 x 5 jugak. Biasa dengar yang baik2 je pasal negara jiran kita ni.

~~zAnAfAhMi~~ said...

dah puluh tahun tak pergi Singapore, kecik2 dulu tinggal sana dan hampir2 jadi org sana...

DDrfauziah said...

Aslmkm Lan.
Hmmm, dah sering juga Kak G ke sana, & ada sdra suami org Johor (lahir & menetap di Johor)lg ... so kira boleh pakai la! Haha.
Jika disekitar pusat bandaraya Spore, mmg amat bersih sekali & amat berdisiplin! Tempat nun tersorok jauh sedikit, mungkin ada skit2 slack ler, pun bukan satu perkara biasa!
Nak kata lagu mana lagi, mmg depa lbh baik dlm segi penguatkuasaan!!! ... korupsi di tahap minima!

azieazah said...

Betul ker gambar tu? bukan super imposed?

Nida said...

Salam Pak Lan..

teman ni oghang Johor.. tapi lum berkesempatan ke Singapore lagi... tapi depa ni kalau atas jalan raya memang berlagak... bawak kereta berdesup..

zue said...

zue..org johor..dah faham benor perangai org s'pore ni...betul le apa yg 'nida' katakan.

klu nak katakan tmpt bersih nya adalah tmpt2 yg tertentu je...dia org ni KIASU. kurang ajar je lebih.

harto said...

saya belum pernah ke s'pore tuh Pak, padahal disana negaranya rapih, tertib & teratur. tapi kenapa yaa hal yang sepele selalu terabaikan.
trims atas infonya, sukses selalu n tetap semangat

zedmagel said...

Salam Sdraku Lanabulu,

Bukan semua tempat di Singapura itu bersih, ada dibeberapa tempat seperti di negara lain juga. Cuma rata-rata kelihatan bersih. Rasuah dan jenayah juga berlaku disana cuma jumlahnya kurang dan agak terkawal.

Kerana dunia ini dikuasai manusia, yang bersifat sama. Yang berbeza nama negaranya sahaja

zedmagel said...

Salam Sdraku Lanabula,

Bukan semua tempat bersih, kerana manusia mendiami bumi. Sifat mereka sama

Member2 Yang Dihormati..

luahan. .

u r invited

Kembalilah lagi, Ramadhan !



Frenz Media