Monday, May 03, 2010

The Only One

Saban pagi tanpa menampakkan sebarang  masalah... Uncle ni berbasikal ke tempat kerja yg ntah di mana.. Peredaran masa begitu cepat sekali berlalu.. Namun diusia yg masih lagi ber sisa.. dia meneruskan kayuhan.. demi rezeki utk menyara diri sendiri.. dan juga maybe utk keluarganya..
Kadang2 dalam kesesakan jalanraya diwaktu tip-top mmg kekadang memaksa kita bergerak pantas dan siap ada kutu yg buat zig-zag lagi..hee
Kononnya nak kejar masa.. Kejar Punch Card kata..Allahyarham Sudirman..!Yang dok kejar masa tu.. kalau disuruh kayuh basikial seperti kat negara China sanan nun.. rasanya ramai yg angkat tangan..hhee.. Boleh semput.. Berapa kerat je lah yg sanggup berbasikal ke tempat kerja walaupun berdekatan dgn tempat tinggal..? Ishh.. payahlah..lecehkan..nanti basikal hilang lah..percemaran lah..bahaya lah..kenderaan dipandu secara berbahaya..kononnya..  Nak hantaq anak2 kesekolah.. nak bawak bini pi kerja.. bla..bla.. Serba maknikam alasan boleh diberikan.. kan3..p/s - tak boleh nak bayang kalau masing2 kayuh basikal dan yg membonceng adalah pasangan yg over kg..hee

Perbezaan Pendapat adalah Rahmat!

25 comments:

azieazah said...

Saya pernah sebut dengan hubby nak pehi keja kayuh basikal. Sebab dekat saja. Lagipun boleh senaman. Dia tak kasi, sebab dia takut saya kena ragut tengah jalan...

heheheheh payah gak ek..

Khairiah Jelani said...

Pengalaman kat Armsterdam, tempat paking penuh ngn basikal. kagummmm saya..

al-lavendari said...

cuaca di malaysia yang tidak begitu mengizinkan atau menyeronokkan untuk kita berbasikal. badan cepat melekit. humidity kita tinggi berbanding negara barat dll.

Che' Pit said...

CP masuk keje kul 8 tapi biasa kul 7.20 dah sampai opis.. mmg suka dtg awal sbb x nak terkejar2 utk punch card.. x suka nak tergesa2..

ch@ said...

mau melayang-layang...yg kayuh 1kg, yg bonceng 10kg, ngape tak 10kg bonceng 1kg? hahahha!

mohdandmeriam said...

salam lan..lucu juga kalau pemboncengnya lebih berat dari sipengayuh basikal..rasanya tak kemana sampainya..hehe

sayangsayangibu said...

kayuh basikal badan sihat
dah lama tak kayuh basikal
sya pernah gilir2 kayuh basikal dengan ayah dari pekan Rompin sampai kampung
sangat seronok....
kenangan yang tidak akan dilupakan

DDrfauziah said...

Aslmkm.
Cuaca & suasana tak begitu kondusif utk kita berbasikal jauh la Lan. Tp, dolu kat kpg byk org kayuh basikal punya jauh juai barang ... Kak G selalu tunggu Pakcik dr Titi Gajah juai kepah & mamak juai mee goreng & pasemboq. :)
Hmmm, Lan boleh tgk filem 'Mamat Si Parang Tajam' ke apa ke nama filem - tp yg Wahid Satay berlakon dgn Jasmin buntal ... camtu le bila si kerempeng bawa si cik buntal. Hehe.

LanaBulu said...

Azieazah..Hubby tu bukan takutkan barang yg hilang diragut tapi dia sayang bini tu.. bagus3..

LanaBulu said...

KJ..mmg syok kat sanakan..cuacanya tak lagu di negara kita..pun begitu hujan emas dinegeri oranglah katakan..

LanaBulu said...

Sampai kat tempat kerja kena mandi lagi sekali..hee

LanaBulu said...

Awainya CP pi koje..
Kalu waktu tu teman baru nak bertolak dan hantar anak2 kesekolah..

LanaBulu said...

Awainya CP pi koje..
Kalu waktu tu teman baru nak bertolak dan hantar anak2 kesekolah..

LanaBulu said...

Ch@..boleh bawa si-comel tu sekali kan..hee
ronda2 kg..

LanaBulu said...

Makcik Yam..
bukannya nak naik basikal sangat tapi nak merasai kemeriahhannya tu...syokkk..hee

Acik said...

Salam..
Kalau saya pegi sekolah naik basikal, alamat tak dpt mengajar le satu hari... peluh tentu byk dan letihhhh oooo. (Jarak dr rumah ke sekolah dlm 12km..)

Nida said...

Sayunya hati melihat orang yg berbasikal tu.. teringat masa kecik2 dulu, naik basikal dengan mak sedara jual ikan hasil tangkapan atuk....

LanaBulu said...

Nida..kalau dulu kita panggil basikal tua..nak naik pun payah sbb ada besi galang..hee
nak naik pun kena kot celah.. naik tetap naik..hee
Kehidupan lalu rasanya lebih mendidik agar kita lebih bersiaga menghadapi warna2 kehidupan..
tak gitu maksu..?

LanaBulu said...
This comment has been removed by the author.
LanaBulu said...

SSI..memang nampak keseronokan tu kan..? La ni..? payah sbb suasana persekitaran pun tak begitu mengizinkan utk bergerak lebih bebas..walaupun ada tapi maybe nun jauh di desa..

LanaBulu said...

Terasa sedap pullak kak G sebut ttg pasembod tu..terbayang lagi pasembod kodiang tu siap ada campoq dgn ketam goreng lagi..
Amacam? mak kak G tak teringin ke nak makan pasembod tu? hhmmm..

rosnanie said...

En LB, kalau sy gerenti x lepas punya, mana reti nk kayuh basikal ni, kayuh basikal senaman kt rumah tu pandai ler

zeqzeq said...

bandar Putrajaya patut buat undang kayuh basikal..hanya orang luar sahaja naik jenis berinjin/bermotor..

LanaBulu said...

Sejarah dulu2 tak de lah pulak nampak kakak2 naik basikal tua nih..
Palang besi kat tengah tu yg jadi leceh gamaknya..pakai kain batik mana ada jalan nak melangkah tinggi2..hee
Kan gutu Cikgu Hasnanie

LanaBulu said...

Rasa teman pun elok sangat putra jaya tu kalau warga sana tu naik basikal...persekitaran pun cantik..
itupun kalau tak hujan laa

Member2 Yang Dihormati..

luahan. .

u r invited

Kembalilah lagi, Ramadhan !



Frenz Media