Tuesday, March 23, 2010

Kedah Kemarau ~&~

Suasana begitu panas dan kering sekali..namun tiupan angin yg menderu .. menghilangkan rasa panas musim kemarau kali ini.. Lihatlah sg Lana Bulu itu pun hampir kering.. Pada waktu biasa paras boleh melepasi kepala kanak2 yg bermain ditepi tebing sg tu..' Tandop' tu pun sunyi dari deruman air yg terjun seperti diwaktu paras air biasa.. Gelombang air yg berpusing pun tak kelihatan..
Kalau ~ 20 tahun dulu rasanya boleh lagi jalan2 kat tepi sg mencari siput2 yg terdampar kat tebing sg.. Laa ni !~! ntahlah.. yg nampak cuma kulit2 siput je.. maybe pasai dah hampir pupus akibat percemaran dan keadaan cuaca yg terlebih panas gamaknya..
Bendang2 selepas dibajak suajana mata memandang tapi kering kontang.. Kalau dulu waktu2 begini akan digunakan oleh budak2 dan juga orang dewasa utk bermain bola serta main wau..

Perbezaan Pendapat bukanlah Per p e c a h a n !

14 comments:

azieazah said...

Sungguh nostalgia.. Bendang yang kering boleh didirikan pondok. Main masak-masak. Atau berlari main layang-layang..

seronokkkk...

Alimaz-Kembara Terasing said...

perlis pun makin teruk...petang kemarin hujan lebat.....

ch@ said...

wow...saujana mataku memandang padang terbentang tu PakLan, cantik!

Ummi Humaira said...

salam ...

memang menyengat betul balik kampong kali nie , masyaAllah baru diuji dgn kemarau dah rasa tak tahan ... macamana di akhirah kelak ..

panas kali ni sampaikan tikar dlm rumah pun terasa panasnya..

a kl citizen said...

kita doakan bersama semoga sejuk kembali kat sana

zue said...

bendang yg luas terbentang jadi kering kontang.

dijb boleh dikatakan hari2 hujan. cuaca di m'sia mmg susah nak diramalkan.

mohdandmeriam said...

salam lb..syukurnya ditempat mak cik hujan dua tiga hari ni..taklah panas sangat..hujan tu pula lebat...air perigi yg dalam telah kembali penuh..rumah mak cik kami ada air paip n air perigi..

Nida said...

tak dapAT BAYANGKAN KEADAAN BUMI 5 TAHUN LAGI... SUHU MUNGKIN BOLEH MENDIDIHKAN AIR.. NAU'ZUBILLAH

siti murni ishak said...

Pemandangan macam ni semakin sukar dicari...mmg nostalgia. teringat zaman kanak-kanak, bermain di tali air, memancing..terjatuh bendang..hurm..rindu zaman tu.

al-lavendari said...

memang panas .. minggu lepas saya balik ke Perlis pun sama. tapi kenapa pokok di jalan jitra tu tak di siram. kesian kat pokok tu ! nak tahu pokok mana, baca entri saya sebelum entri terkini.

cemomoi said...

wuih, bole tahan view kampung, penah gak gi tanam padi kat megat dewa tahun 1993 kalo tak silap, rasa nak patah pinggang tak penah buat keja tu

LanaBulu said...

Laa ni payah dah nak cari orang tanam padi cemomoi..pasai depa pakai taboq saja...semua nak mudahlah katakan..

shaniza said...

Salam..
Kemarau dan panas betul di Perlis. Walaupun hujan, tp air sungai nampak kering. Sawah pun mcm dlm gambar di atas je...berdebu dan kering.

LanaBulu said...

Kedah ngan Perlis tu 2 beradik..tempias tu sama2 kena...
InsyaAllah lepas ni kembali pulih spt biasa...

Member2 Yang Dihormati..

luahan. .

u r invited

Kembalilah lagi, Ramadhan !



Frenz Media