Tuesday, September 29, 2009

Bahaya Mercun !

Dipagi hari raya keempat masih lagi kedengaran bunyi mercun dari rumah2 jiran .. Malam hari apa lagi.. telah-lah.. memang kerja budak2 muda peringkat menengah bawah ni.. Tapi kadang2 terlekat juga peringkat menengah tua .. dah peringkat sabut ni dah susah nak tegur lagi dah..Sebagai usaha untuk nak mendidik anak2 bertapa bahaya mercun yg dimainkan tu.. Hatta kanak2 maupun orang dewasa. (malang tu sebenarnya berbau)
Teman dapatkan sebijik mercun bola (sebesar duit 2 kupang) dan masukkan dalam batang pokok pisang ( seperti gambar di atas). Setelah semua menutup lubang telinga masing2..sumbu mercun bola tu dicucuh dan hasilnya.. Terbarai dan terbungkas .. Apa lagi kalau tangan2 lembut yg memegang mercun bola tersebut. Putus jari..tangan hancur..mata buta..telinga pekak seumur hidup..cacat anggota badan/muka.. dsbnya. Kenapa harus terjadi demikian disaat-saat hari lembaran menjelang tiba? Saban tahun cerita yg sama berulang dan berulang. Adakah perlu diambil tindakan sewajarnya setelah bilangan mencecah jumlah yg banyak pada tiap2 tahun? Bahkan kalau di'total dari dulu hingga la ni..(era mercun mewarnai sambutan hari lembaran)..Dah terlalu ramai utk dihitung.

18 comments:

Arif Omar said...

yang pakar mercun dan bab bahan letupan ini ialah kelantan dan terengganu. tiap tahun negeri inilah yang pertama putus tangan ke atau jari.

LanaBulu said...

Ibu bapa perlu sedar ttg hal ini. Kalau tidak ... 30 tahun lagi maybe separuh dari orang lelaki melayu kurang jari atau cacat buatan sendiri..
Harap2 tidaklah!

al-lavendari said...

tak tahu la apa nak cakap lagi. orang2 malaysia ni berani2 belaka. akibat merempit atau berlumba di jalanraya, entah berapa banyak nyawa dah melayang. masih tak serik2 lagi.

al-lavendari said...
This comment has been removed by the author.
zedmagel said...

Salam Lebaran Sahabatku Wal-lanabulu,

Saya ingatkan budak-budak jangan main mercun, nanati putus jari. Kalau nak main juga suruh bapak budak, kerana mereka memnag berpengalaman dalam meletupkan meriam karbait dan meriam buluh..

SALAM AIDILFITRI DAN MAAF LAHIR DAN BATHIN....

LanaBulu said...

Ha ah kan..
Meriam buluh dan kabat tu..rasanya dulu tak de pula yg dengar kes putus jari main meriam karbat kan..
Nostalgia lama tu Mr Zedmagel..

razaqq said...

ish ish ish... dasyat... tak pernah plak buat eksperimen macam nih utk kesedaran.. hehehe...

LanaBulu said...

Biaq terbarai pokok pisang..nanti bercambah lagi..dari terbalik jari-jemari..dah terlambat kan..
Tapi memang real lah lihat pokok tu tumbang...hmmm

Cik Skaf said...

Salam, wah.. bagus betul cara mendidik mcm nie. Bukan skdr cakap aje, buat demo sekali, biar budak2/anak2 tgk betapa teruknya badan kalau kena mercun...

LanaBulu said...

Biasalah..sayangkan anak tangan2kan tu cara lama..laa ni dah berubah... tak gitu..?
Sebenarnya hati pun meronta2 nak main mercun macam budak2 dulu...heee

Fyzal said...

salam.. terima kasih kerana follow Fyzal's Territory.

Perihal mercun ni.. bukan kata budak budak.. yang dah bukan budak pun dok main mercun jugak..

Selamat hari raya. :)

abghalim said...

salam
siapa yang tak bertanggungjawab seludup mercun....
janga jual mercun di pasar ramadhan

LanaBulu said...

Mula2 main mercun then ...
Tgn lak jadi lagu mr TOP pulak..heee

pelangi anak said...

Hallo, salam kenal Bapak. Izinkan saya turut berkomentar pada tulisan istimewa ini.

Di daerah saya, Yogyakarta, juga sama situasinya menjelang dan sesudah lebaran. Anak-anak pada mainan petasan (mercon). Dan itu sudah menjadi tradisi sejak dulu. Meskipun pemerintah telah melarang beredarnya dan penggunaan petasan dalam perayaan hari-hari raya di Indonesia, akan tetapi tetap saja masyarakat memperjual-belikan dan main petasan. Bahkan rasia-rasia yang dilakukan aparat keamanan juga tidak efektif menekan beredarnya petasan tersebut.

Kalau dicermati, sebenarnya banyak buruknya kehadiran mainan mubadir tersebut. Bahkan telah tercatat begitu banyak korban mainan berbahaya tersebut setiap tahunya. Seperti, kebakaran rumah yang menelan korban jiwa, ledakan bahan petasan yang meluluh lantahkan pemukiman penduduk layaknya bom besar, juga luka-luka bahkan amputasi organ tubuh yang dialami anak-anak yang nekat bermainan firecrackers tsb.

LanaBulu said...

OOhh..gitu..rupa2nya sudah menjadi masalah NUSANTARA kan..
Perlulah kita sebagai warga yg lebih dewasa memberi tunjun ajar kepada anak2 demi kebaikan mereka kan..TQ Pelangi Anak.

School Of Tots said...

Mak Bapak yg belikan mercun kat anak2 pun ye jugak. Alah nak bagi seronok budak2 beraya katanya...ish ish.

mamamin said...

Assalamualaikum wbt...

criter mercun sampai putus tangan, hilang jari, buta mata, dan, dan, dan, akan terus berulang dari tahun ke tahun...

pantau anak2 jangan main sendirian... x bagi main nanti,, kalau marah2, lagi bahaya, dia pegi curi2 main.. tiba2 tangan dah putus, jari dah hilang, mata dah buta..

hurmm...

LanaBulu said...

SOT : Sebenarnya bapa pun teringin nak main juga tu.. hee
Buat alasan jelah nak beri kat anak2..kononnya..bila dah ter'masalah' baru nak ter'ngadah'..
mmamin : wa'alaikumsalam wbt..
Itulah terlajak perahu boleh diundur..terlajak cucuh mercun tak kena gaya..nahaslah..
Moga2 masalah sebegini kembali berkurangan for future...boleh ke?

Member2 Yang Dihormati..

luahan. .

u r invited

Kembalilah lagi, Ramadhan !



Frenz Media