Monday, June 13, 2011

Anggor Hitam...

Tak ramai yg kenal dan makan buah ini kan..
Sudah menghampiri kepupusan.. Bahkan generasi muda mungkin tak tau ..apatah lagi merasa
Buah yg dipetik dari atas pokok adalah berangkai begini..
Bulat 'oblong' gitu..

Kalau kita makan kat atas pokok maka orang yg kat bawah mesti menyumpah..haaa
Buah gheyang dot ni kalau yg hitak pekat dan berkilat tu memang enak...
Pun begitu .. bila beri kat anak2..hhmmm bukan semua yg boleh tolan...
Ontahlah..gamaknya depa2 ni dah terlebih makan makanan segera kot...
Dekat hujung2 pokok atau hujung2 julai tu memang banyak yg ranum...
tak peghaya nak gagah pi..nanti luruh sekali dgn buah gheyang dod tu lak..hee
Tapi walau apa pun lepaih juga gian nak makan dan ghagaih pokok ni..

Perbezaan Pendapat adalah Rahmat!

17 comments:

cemomoi said...

laaa ingat anggur lee.. tak pnah tengok pulok!

Ummi Humaira said...

assalamualaikum...

betoi betoi betoi... memang dah lama sekali tak makan anggor hitam tu... kalau dulu kat kampong ummi banyak sekali pokoko gheyang dod tu , tp la nie anak2 pun tak pernah kenal buah tu...
kat mana boleh dapat buah tu lagi zaman la nie???

Lana~Bulu said...

cemomoi..nak kena perasa jugak tu...tapi kalau orang tak pernah jumpa..soklan pertama yg keluaq dari mulut depa adalah//"tak mabuk ke ..atau tak pa ke makan nih..?.."
itu dah biasa dah dengaq..haa
ini adalah khazanah negara tau...hee

Lana~Bulu said...

Ummi..photo ini diambil semasa ziarah mak penakan di kg lana bulu, Kedah pada 28/5/2011 yg lalu.
batang pokok ni pun dah sebesar 1 setengah pemeluk...
malangnya pokok muda langsong tak nampak lagi..alamatnya..tak pokok pelapis lah..hhmm

siti murni said...

Besaqnya buah gheyang tu...kat umah kampung dulu, pokok nya tinggi melayut..lepas tu buah nya haluih-haluih saja...kalau dapat yang ni, memang puas makan nih...

zul permatang badak said...

Biji dia boleh wat benih tak?....

Lana~Bulu said...

siti murni..biasany ayg haluih tu dipanggil dgn nama buah gheyang burung...dan memang tinggi..pokok ni pun tinggi gak..tapi kita dulu2 kat kecik2..tentu nampak melangit kan..hee
yg satu lagi dinamakan buan mertajam..besaq sikit dari buah gheyang biasa atau burung tu..
pokok pun tak tinggi sangat..itu pun berdasarkan pokok kat umah mak dulu lah..hee
pokok muda lagi kot..

Lana~Bulu said...

Zul..mestilah boleh ...tapi tak lak pernah cuba..rasanya zul boleh cubananti ..terutamanya kalau ada laman atau taman belakang rumah tu..elok sangat...

luahfikiran said...

SALAM,
HAIRAN MENGAPA BUAH ANGGUR MALAYSIA NI SUKAR DITEMUI DI PASARAN? TAK PASTI KALAU BOLEH DIBUAT JUS?

Lana~Bulu said...

Memang sangat sedikit sehingga tak leh nak masuk pasaran...rasanya bijinya boleh dijadikan saringan yg berkhasiat pasai ada sedikit pahit pada rasanya..
sekian ada nya LP..wa salam
TQ

azieazah said...

Wahh.. lama aih cheq tak tengok buah keryang lagu tuh.

Masa kecik marin, ada la dok makan. Kelat kelat pait.

Makalu dok jumpak la ni, mau kerabat jugak.


Jatuh Chenta Pandang Pertama: “Haruskah Ku Bilang Chenta?”

Lana~Bulu said...

Memang pueh kak Azie..apa lagi kalau dapat makan ataih pokok...fuuhh..tuhan saja ytg tahu,,,hhee

zanafahmi said...

apa rasa buah ni? tak pernah tengok, rasa, malah tak tau langsong....teringin sgt ni, LB punya pasal la, balik nanti nak tnya adik2 ipar kt Kelantan, ada tak buah ni..

Lana~Bulu said...

kalau merisik..mesti ketemu jua akhirnya..insyaAllah...
sedap zanafahmi..mesti cuba punyalah...

abu muaz said...

salam tuan. apa kabar

Nida said...

salam Pak lan..

tak pernah tengok lagi... hmmmm, oblong tu apa ek...

Lana~Bulu said...

Maksu..nak kena rasa ni bila balik ke Malaysia nanti ..hhmm..hee oblong tu adalah bentuknya..bulat panjang gitu...hee" cross section" laa..
ntah2..kat NZ sana pun ada pa..?
cuba2lah..mana tau kan..hee

Member2 Yang Dihormati..

luahan. .

u r invited

Kembalilah lagi, Ramadhan !



Frenz Media