Saturday, December 12, 2009

Masuk 'jawi'

Fenomena biasa bila musim cuti sekolah hujung tahun..Yang dewasa teringin nak menikah.. Yg belia tua terasa galak nak 'tambah'.. hhmmm.. Dan tentunya yang kanak2 akan melalui peristiwa bersejarah dizaman kanak2 mereka ..sekali je seumur hidup..kan Kini mereka diraikan dgn begitu meriah sekali..berbandingkan dgn masa2 lampau.. hee..hee
Tak perlu 'ligan' keliling kg lagi..hhee Siap dgn bunga telor dan hadiah sampingan beserta pulut kuning lagi.. Lagak seperti nak 'berpengantin' lah pulaknya.. Tahniah buat adik2/anak2 ..

11 comments:

Wanita Itu said...

adik semua dah besar...tak dapat nak rasa meriah pasal masuk jawi lagi tehehehe..

salam singgah :)

kakcikseroja said...

Dari mana agaknya asal perkataan masuk JAWI tu ya? apa kena mengena dengan huruf jawi? :)

shaniza said...

Salam..
Kat Perlis ni org tua, org muda, budak kecik, perempuan dan yg bukan Islam pun pakat2 masuk Jawi, hari2 pulak tu...
Tak percaya??
Ya..la. Dah depa dok di Jawi Dalam. Hari-hari masuk Jawi le...hi..hi..hi

p/s nak karate lg ke?

DDrfauziah said...

Aslmkm Lana.
Kak G dah jwp @ my blog.
Ehhhm bes gak citer Lana ni ... org selalu citer pasal kanak2 lelaki jer kan ... kanak2 pompuan terlalu malu la kut ... zaman Kak G dulu, bukan setakad dikejar jer, depa siap meraung & meronta macam nak dipotong sampai mati :) Salah org tua2 jugak, suka menakut2kan, tak gitu?

azieazah said...

Setiap tahun bila cuti sekolah ujung tahun mcm ni, saya sering terlibat dgn program berkhatan (program berkhatan anak-anak yatim).

Saya ada pengalaman beberapa kali masuk ke bilik doktor lihat budak disunatkan. Saya pernah pegang budak2 tu, pujuk, bercakap2, yg meronta2 pun ada..sampai lenguh2 tangan saya... sakit2 badan saya.. tapi seronok dan lucu sekali...

LIPISLADY said...

Assalamualaikum, en Lana, setengah tempat tu siab berarak keliling kampong lagi, naik tandu...betul2 mengalahkan pengantin sehari...

rosnanie said...

salam, anak lelaki saya dah sunat tahun lepas,masa umur 7 thn, jenuh gk dia meraung. Ada buat kenduri kongsi dgn sepupu dia, merasa jgk la mcm dirai, paling best bdk2 sunat ni dapat duit, hadiah dr orang ramai, meriah betul diaorang

Nida said...

Salam LB.

"yang tua gatal nak menambah".. ewah2.., mana yang gatal tu,meh tolong garukan dengan garpu sampai berdarah..hehe

al-lavendari said...

anak saya yg bongsu baru masuk jawi Jumaat lepas ... pakai "smart clamp". sekarang tengah cuti sakit lagi. hari rabu ni doktor suruh datang buka 'clamp' tu.

LanaBulu said...

Wanita itu..tak pa nanti tiba time anak2 pulak..kan

JAWI..? tak tau lah pulak kakcik..pasai apa..sbb dari dulu orang2 lama dok kata lagu tu..hhmm

Shahniza..itu jejawi ke jawi..? hee

Biasalah kak G..bila lagi nak menyakat budak2 tu..dulu dah kena..hee siap terjun sungai kot..

Pengalaman tu syok kan Aziezah..tapi berbakti pada anak2 yatim tu lagi besar ganjaran di sisiNya..

Begitulah LipisLady..ibubapa nak tumpang syok..

Rosnanie..hee budak tu meraung kan nya apa..saja je nak tunjuk yg dia tu serupalah dgn mak/ayah dia dulu2 tu kan..hee . Siap kena kejar naik pokok lagi..hee

LanaBulu said...

Nida..hhmm
Biasalah tu..apa kata mereka tu...sunnah..? hee..

Al-lavendari..la ni senang dan ringkas..katanya yg termoden cuma pakai lazer je..then 'kautim'..
tapi kosnya mahal lah sikit..

p/s- batang pisang pun afdalkan..hee

Member2 Yang Dihormati..

luahan. .

u r invited

Kembalilah lagi, Ramadhan !



Frenz Media