Thursday, July 09, 2009

Tangkoi Udang

Memang tersangat lah syoknya bila tangkoi yg diangkat tu penuh dengan 'udang padang' (size nya besar sikit dari udang kepai tu) bersama dgn beberapa ekor ikan seperti ikan sepat kedah, anak ikan puyu, selat dan kalau bernasib baik dapat anak ikan haruan. Tapi kalau nasib tak baik dapat lah ulaq tanah. Pun begitu jarang sekali dapat. Kalau dapat pun memang malanglah ulaq tu kami kerjakan. Kebiasaannya masa tangkoi udang tu baru terendam dalam air kita akan campakkan di tengah dgn seketul tanah liat (bulat sebesar telur ayam ) yg dilumur (dikepai) dgn beras goreng yg ditumbuk sederhana halus. Kalau malas lumoq je dgn dedak ayam tu pun jadi. Dulu zaman budak2 selalu menahan tangkoi ni dalam parit (lebarnya 8 ~ 10 kaki) di depan rumah. Air bendang mengalir masuk dalam parit dulu sebelum masuk kedalam sungai bila padi dah menghampiri usia matang/menguning. Zaman bendang diusahakan secara tradisional percemaran sangat sedikit. Air parit masih cantik dan air sungai boleh digunakan untuk mandi (berenang sungai @ berkubang) dan mencuci pakaian. La ni .. jangan harap la. Udang pun hampir pupus apatah lagi tangkoi tu memang tak dak lagi.
Time is never come-back

3 comments:

razaqq said...

asalamualaikum pak ngah...
lama tak dengaq cerita.. apa khabaq?
razaQQ alhamdulillah... tengok tagkoi, teringat zaman kecik2 dulu,... tak dan sangat nak luangkan masa nak me-nangkoi ikan.. la ni dah tak dak...
tanya budak la pun dah tak kenai tangkoi... ya lah.. benda dah masuk muzium...

Rina said...

Yum..yum...udang yg dapat dari tahan tangkoi tu buat pulak cucuq udang panaih2 makan cicah sos cili...mmg x jumpa dimana2 kedai la gen woi...ish dok teliuq saja la ni no....
lagi satu bulih jugak buat kerabu udang...manih la udang baru angkat dari tangkoi tu kan ka...yummmyyy. ..isk isk...teliuq2. ..

Sue Sam said...

sambil dok tunggu tangkoi tu leh kutip siput kat tunggoi2 kayu (tunggoi yg kat dlm ayaq ler...tunggoi atas darat ada gak siput tpi siput babi je...hehehehe) . Balik umah leh masak lemak siput...makan ngan kerabu udang + pucuk putat..perhhhhhhhh.
Dulu2 klu siang hari pi tangkoi udang...mlm pi pasang taut, klu nasib baik dapat ibu haruan...leh wat bantut.
Tahan tangkoi pun kdg2 dpt anak-anak (anak haruan) sedap tu wat paih.
Aduhai.....indah nya kenangan.

Member2 Yang Dihormati..

luahan. .

u r invited

Kembalilah lagi, Ramadhan !



Frenz Media