Saturday, May 16, 2009

Salam Sayang Buat Pendidik

Salam Hormat buat semua cikgu2, guru2, ustaz2, Ustazah2 dan juga lecturer2 ku. Hanya satu yang dapat kuberi ... Jasa mu kukenang, kenangan tetap diingati dan doakan semoga berbahagia berkekalan dalam kehidupan. Buat cikgu Halim (Guru Additional Mathematic form 6 - STJ, Kuala Pilah) semoga kita dapat berjumpa lagi. Kepada guru2 dan pensyarah yang ramai (memang tak tersebut @ terlupa nama) terima kasih kepada tunjuk ajar kalian semua.
Dalam ramai2 pendidik yang ditemui dalam proses pembelajaran (proses kehidupan) cuma seorang hamba Allah yang terlalu aku sanjungi dan sayangi serta juga ahli keluarganya.
Dialah Ustaz Abdullah bin Hussain (Ustaz Lah @ Pak Long Lah) yang kemudiannya menjadi menjadi 'bapa angkatku'. Seorang guru agama yang mengajar di sekolah Kebangsaan dan juga menjadi guru mengajar membaca Muqqadam dan Al-Quran anak2 orang kampong di madrasahnya tanpa sebarang bayaran (seperti sekarang zaman kita ni). Berkat 'tangan'nya lah aku dapat membaca muqqadam dan al-Quran dengan lancar dan fasih. Masih ku ingat dua madrasah yg dibina untuk pengajian (asing) lelaki dan pompuan memang besar untuk memuatkan anak2 orang kampong dalam satu2 masa. Madrasah yang terletak bersebelahan rumah beliau memudahkan urusan mengajar dan memantau kami (zaman kanak2) yang kekadang tu 'tak reti bahasa'. Siap boleh main kejar2 dan main 'sorok2 lompat' di atas madrasahnya. Biasalah bila kanak2 berkumpul, bising mengalahkan pasar; yang membaca Quran sebelum Ustaz datang adalah dua tiga kerat..yang lain tu... hmmm ..2 x 5 je. Yang 'bestnya' bila dengar batuk atau berdehem je tuan guru, automatik pasar tadi menjadi sunyi dan masing2 tertip dengan muqqadam dan al-Quran masing2. Ketika itu berbunyilah alunan seperti nyanyian sekumpulan lebah di sarangnya. Namun berkat kesabaran dan ketulusan didikan beliau kami belajar dgn sempurna. Syukur Alhamdulillah. Di-awal pagi hari mulia ( 1 syawal) anak2 murid akan menziarahi rumah tuan guru terlebih dahulu sebelum menziarahi rumah yang lain. Masih lagi 'kelihatan' anak2 murid penuhi rumah disajikan dgn ketupat dgn susu. Lepas makan dan beraya/bersalam bersama duit raya. Penuh ceria mereka berlalu dan pergi meneruskan suasana hari mulia.

No comments:

Member2 Yang Dihormati..

luahan. .

u r invited

Kembalilah lagi, Ramadhan !



Frenz Media