Monday, April 27, 2009

Pi Kedah.. mesti mai tang ni..

Bila anda atau sesiapa saja yg menjejaki kaki ke Kedah adalah sangat digalakkan untuk membuat lawatan lanjut ke-Muzium Padi di sana. Anda boleh melihat dan mempelajari a ~ z dari-hal padi. Dari peringkat mula menanam hinggalah menuai dan dipasarkan. Cukup ilmiah dan berbaloi dgn harga tiket yg sangat berpatutan.



Samada lawatan sambil berjalan atau hanya duduk 'melenggak' menontonan video yang dimainkan. Pada generasi kanak2 dan muda belia ..tentu mereka dapat melihat dan mengenal peralatan yg tentunya tak pernah digunakan lagi (spt tong mukoi padi, halu & lesong tumbuk, anok, tangkoi dan banyak lagi) akibat pemodenan system pertanian.

4 comments:

Seladang said...

Bagus perkenalkan alatan tradisi penanam padi. Anak-anak sekarang lebih kenal C4 dari lesong endek! Eeee aku ni melalut ke?

LanaBulu said...

Pasai tu laa kita kena bawak depa pi lawat tempat2 tu kan..

Masyitah said...

Saya dok dengar je MIL dan FIL cerita.erm nanti(entah bila agaknya) kalau balik Kedah, nak juga ke sini.supaya anak2 saya tahu inilah sawah bendang dan alatan datuk dan neneknya gunakan dahulu.

LanaBulu said...

Alhamdulillah Kak Masyitah ada kesedaran utk memberikan ilmiah utk anak2 ..kalau tak pi dan nak cerita satu2..rasanya depa pun tak berminat nak dengaq..lebih baik depa dok elangut tengok tv tu...begitu lah budak2 la kak..kita yg perlu memberikan pendedahan pada depa nih..
selamat berjumpa kak di sana nanti..

Member2 Yang Dihormati..

luahan. .

u r invited

Kembalilah lagi, Ramadhan !



Frenz Media